ArtiklerUnge & Voksne

Vibeke Windeløv: Jeg skulle have søgt det her job noget før!

I et stort, hvidt kontor med skråvægge, med en kæmpe plakat for Copenhagen Jazz Festival over en hvid sofa, øverst oppe på Betty Nansen Teatret, har teaterdirektør Vibeke Windeløv sit kontor. 

Et arbejdsrum på toppen af Frederiksberg, som de fleste vil misunde hende. Hendes tilstand er dog mindre misundelsesværdig; hun er netop ankommet med morgenflyveren fra New York, har sovet en time og er taget direkte på arbejde. Men den 65 årige tidligere filmproducent på bl.a. det kendte filmselskab Zentropa, virker afslappet og efter omstændighederne oplagt, og sidder klar til interview om hendes forholdsvis nye livtag med teater – efter over 40 år med film og tv. 

Vibeke Windeløv kigger rundt i lokalet: ”Desværre skal rummet her snart laves om til tre kontorer”, fortæller hun. ”Det er mig selv der har fundet på det, så det er nok heldigt, at jeg ikke har siddet her så længe – hvis jeg havde haft rummet i flere år, ville det nok være endnu sværere for mig at give slip på det”.

Mens Windeløv har set teater non stop i New York, har skuespillerne Bodil Jørgensen, Søren Sætter-Lassen, Flemming Enevold, Marie Louise Wille, Thomas Levin spillet forestillingen “Dekalog” hjemme på Frederiksberg. En teaterversion af tv-filmene ’Dekalog’ fra 1989 af den polske filminstruktør Krzysztof Kieślowski.

LÆS OGSÅ: “Intetsteds i forestillingen gives det endelig svar og dommen over mennesket. Den refleksion må man selv tage.”

Dekalog er en rå film fra 1980’erne – den kunne næsten være lavet på Zentropa. Hvorfor har du sat den op her på Betty Nansen Teatret?
Vibeke Windeløv læner sig tilbage i sofaens bløde puder, tænker sig om et øjeblik og fortæller: “Da min tidligere meddirektør Stefan Larsson i januar i år overlod planlægningen af hele repertoiret til mig, stod jeg pludseligt og skulle beslutte mig for, hvad jeg så ville lave. Og jeg har jo ikke den der kæmpe viden om hvad der findes af teaterstykker, jeg havde kun været i branchen i 1 1/2 år. Og ’Dekalog’ havde en umiddelbar appel til mig! Når man, som jeg, kommer fra filmverdenen har man meget svært at forstå, hvorfor man på teatret hele tiden skal sætte det samme stykke op igen og igen. Jeg kunne godt mærke, at min appetit på at sætte en et eller andet klassisk stykke op – ’Tre søstre’ af Tjekhov – for 27’ende gang, den var der ikke, det tændte mig ikke så meget.

Filmen beskriver et råt Polen i sen-80erne. Hvad kan vi bruge dens historier til i dag?
“Det jeg synes var interessant ved ’Dekalog’ var, at den omhandler De ti bud – men ikke på en måde, hvor vi alle sammen hurtigt kan aflæse præcis hvilke bud historierne handler om. Jeg valgte den, fordi jeg synes vi har brug for at diskutere, hvad det er for et regelsæt vi lever efter i dag. For at få et samfund til at fungere ordentligt skal der være et regelsæt, og det er hele den diskussion vi tager op i ’Dekalog’. Det er ikke beskrevet sådan 1-til-1, naturalistisk og lige på, men i stedet bliver der taget overordnede diskussioner op som: Må man slå ihjel? Og ham der slår ihjel, skal vi så bare slå ham ihjel? Jeg synes aldrig kunstnerisk set, at man skal lave politisk teater eller religiøst teater, men jeg vil gerne fortælle historier, som er interessante nok til at få folk til at diskutere.”

Hvad ser du som den største forskel på film og teater for os – dit publikum?
“På Nørrebro Teater går der en forestilling lige nu, der hedder ’Den Danske Borgerkrig’. Den historie, som oprindeligt er en roman af Kaspar Colling Nielsen, har filmfolk forsøgt at lave i lang tid, men de har givet op. For teatret kan noget som film har svært ved, nemlig at sige ”det er en hund”, og så er det en hund. Vi tror på at en mand er en hund, fordi han taget en hundemaske på hovedet. Film er generelt et meget mere naturalistisk medie end teater. Når man laver film, kan man ikke tillade sig at regne med folks fantasi.

Lad mig give dig et andet eksempel: I forestillingen ’Soli Deo gloria’ som vi lavede sidste år her på teatret, der står Tina Gylling Mortensen på scenen iført træningstøj og spiller rollen som en 14 årige nøgen, jødiske pige. Og så ER hun faktisk en nøgen, jødiske pige, og vi tror på, at hun er det, selvom hun er 50 år og ikke nogen sylfide. Så teatret kan på en måde sammenlignes med at læse bøger, man får som læser eller publikum selv lov at ”lægge til”.

På teatret kan publikum selv “lægge til”, som du siger – men kan teatret også imitere filmens univers?
“Nu har jeg lige været i New York i en uge og set teater. Det bedste jeg så var ni piger, der spillede foldbold på en tom scene – for der var en skide god dialog og de snakkede henover hinanden, og nogen gange var det svært for mig at følge med i hvad de sagde, men det var nærværende og sjovt. Jeg så også noget dagligdags realisme; vi sad og så på familien Gabriel, der lavede mad i et køkken, og det var en meget dagligdags, realistisk situation, meget 1-til-1, og det synes jeg godt nok var kedeligt. Det kunne sikkert fungere på film, men på teater skal du noget mere, sproget skal rumme noget interessant.”

På Zentropa lavede I rå film uden filter; ’Idioterne’, ’Riget’, ’Antikrist’, ’Bænken’ osv. På Betty Nansen sætter du ‘Dekalog ‘op – er det samme barn, nu på teater i stedet for?
”Det er ikke bare ’samme barn i et nyt medie. På film kan man gøre nogle ting til sidst i processen; man kan klippe elementer ud og sætte musik til og fra. På teatret udvikler produktet sig undervejs i processen – den ’Tartuffe’ vi viste på premiereaftenen var f.eks. meget anderledes end den ’Tartuffe’ vi sluttede med at opføre. Så man kan ikke sammenligne teater og film – det er to forskellige processer.”

“Derimod ikke sagt, at jeg aldrig får lyst til at anvende de metoder jeg brugte til at lave film, på teatret. Når hele forestillingen samles på scenen, så kan jeg da godt fristes til at tænke: ”Aj, det ville være dejligt at klippe 10 minutter ud”, som jeg kunne med filmmediet. Men teater er jo et forløb og en proces med nogle medvirkende, der løber helt frem til premieren, og der bliver jeg nødt til at tage andre overvejelser med ind, som f.eks. ”Hvor nervøs tør du gøre skuespillerne to dage før premieren?”

Ikke den store forskel på film og teater
Den manglende søvn og de krydsede tidszoner virker ikke til at have den store effekt på Vibeke Windeløv. Hun læner sig fremad. Eksempler, forklaringer og historier væver sig ind og ud af hinanden. Hun har talt sig varm:

”En anden stor forskel mellem film og teater er publikum, dem nede i salen! Jeg vil så gerne have, at publikum ved hvor vigtige de er på teatret – de må hellere pifte og råbe end bare lade stå til. Hvis skuespillerne har en fornemmelse af, at hele salen er ved at falde i søvn, så påvirker det dem i meget høj grad. De forpremierer vi har… altså publikum tror at de får forestillingen billigere, fordi de er medlem af Politiken Plus eller sådan noget, men de er jo med til at skabe forestillingen! De hjælper os med at afklare vigtige elementer i forestillingen – om der mon skal være en kunstpause dér, om der er noget, der ikke fungerer!”

For første gang i samtalen er Vibeke Windeløv tavs et øjeblik. Hun tænker efter:

“Lige på den måde er dét at lave film og teater ikke så forskelligt. Jeg kender jo godt det med at bruge et testpublikum fra filmen. Når jeg har arbejdet med Lars von Trier, og vi har lavet en testvisning af hans film for et publikum, så har det jo ikke været fordi han vil have publikum til at fortælle sig, hvordan de syntes om filmen. Det har været for at han kunne vide, om publikum forstod hvad der foregik. Det samme har vi brug for at vide på teatret.”

Hvem er Vibeke Windeløv egentligt? Et filmmenneske på besøg i teaterverdenen?
”Nej! Jeg ærgrer mig over, at der ikke var nogen der bad mig om at søge det her job før. Og når jeg til Berlingske Tidende har sagt, at jeg vil lave film igen – at jeg ikke kan holde mig væk fra filmen, så bliver det ikke fuld tid. Jeg er 100% på teater nu, jeg kan mærke at hele mit hjerte og hele min energi er dedikeret til teater. Men jeg er jo ansat for fire år, og jeg aner ikke, om det varer længere end det. Jeg ville ønske, at det var 12.”