BlogUnge & Voksne

Hamlet, Kronborg

HamletScenens opsætning af klassikeren Hamlet, som her spilles foran selveste Kronborg slot, hvor fortællingen oprindeligt udspiller sig. Skynd dig ind og se den hvis du gerne vil se to virkelig dygtige skuespillere levere toppræstationer i en svært dystopisk udgave af en Shakespeare-klassiker.

Prinsen af Danmark, Hamlet, vender hjem fra et skoleophold i udlandet, da hans far, kongen, dør. Hans mor, dronning Gertrud har kort tid efter sin mands død giftet sig med kongens bror, Claudius, som nu har overtaget rollen som konge af Danmark. En nat får Hamlet besøg af sin fars spøgelse, som fortæller ham, at kongen blev myrdet af sin egen bror. Hamlet sværger, at han vil tage hævn, såfremt spøgelset taler sandt. Herfra følger vi nu Hamlets komplicerede kamp for at finde sandheden, hvor han både må ofre sit ry og sin kærlighed til den unge Ophelia. Det er en blodig fortælling, som i denne udgave kan opleves på det originale sprog. Hamlet er Shakespeares længste stykke og kan i visse tilfælde vare mere end 4 timer. Her er der dog tale om en væsentligt forkortet udgave på kun 2 timer.

Det gode og det knap så gode
Det er i sig selv en ret forrygende og autentisk oplevelse at få lov at opleve Hamlet med selveste Kronborg Slot som baggrund. De imponerende omgivelser tillader også en ret simpel scenografi, der egentlig i sig selv ikke er videre imponerende, men dog klæder lige denne udgave af forestillingen. Instruktøren, Lars Romann Engel, har forsøgt at give Hamlet en moderne overhaling, hvor originalsproget dog er bibeholdt. Det er særlig vellykket i det musikalske og æstetiske udtryk. Kostumerne er minimalistiske, rå og ind imellem som håndplukket fra en catwalk ved Copenhagen Fashion Week. De spiller utrolig godt sammen med musiker Mike Sheridans lydlige univers, der forestillingen igennem krydrer den dystre fortælling med lækre tunge elektroniske beats.

Desværre er det dog ikke hele moderniseringen, der er lige vellykket. Undervejs er der visse rekvisitter og fortælletekniske valg, der ganske enkelt mudrer den ellers så elegante brydning mellem gammel og ny tid. Det virker f.eks. underligt kunstigt og forceret, at der på scenen gøres brug af mobiltelefoner som rekvisitter, og det synes under alle omstændigheder ikke til at være en helt gennemført beslutning: mobiltelefonerne hives kun frem to gange, hvor det i begge tilfælde virker temmelig overflødigt for fortællingen. Det virker også uklart, hvorfor et stort overvågningskamera hænger ned midt på scenen og ind imellem meget tydeligt tændes af nogle af skuespillerne. Den større mening med dette går fuldstændig hen over hovedet på os, og overvågningskameraet bliver derfor mest af alt bare en generende dims, der blokerer for halvdelen af underteksterne, som forestillingen igennem oversætter det svære Shakespeareske engelsk til dansk, så alle burde kunne følge med.

Til gengæld leveres der fra størstedelen af de medvirkende virkelig stærke skuespilpræstationer. Cyron Melville gør et imponerende stykke arbejde som Hamlet. Han nailer den virkelig! Melvilles flabede, charmerende og intelligente spillestil klæder virkelig rollen, og gør det store psykologiske drama meget troværdigt. Hans præstation i denne rolle burde bestemt kunne retfærdiggøre langt flere scene-roller til ham end hidtil set. Også Natalie Madueño leverer en stærk indsats i rollen som Ophelia. Rollen har i denne opsætning fået noget kant, som gør hendes Ophelia forfriskende moderne. Begge skuespillere gør det desuden imponerende godt på engelsk, som de eneste danske skuespillere i et ellers britisk cast. De leverer alle udmærkede præstationer, selvom det dog særligt i Vivien McKees tilfælde (som her spiller rollen som Hamlets mor, dronning Gertrud), bliver tydeligt, at hun ofte har slået sine folder i den mere karikerede og revy-lignende scenekunst. Hendes spil bliver momentvis lidt for overfladisk og mimisk i forhold til, hvad et drama med en så kompleks psykologisk fortælling kan holde til.

Overordnet set er HamletScenens udgave af Hamlet imponerende, vellykket og flot. Det kan dog anbefales, at man læser lidt op på historien inden, da det kan være noget af en opgave at hitte rede i det hele, når de danske undertekster går lynende hurtigt, og det gamle engelske er svært at forstå.

Skynd dig ind og se den hvis…
…du gerne vil se to virkelig dygtige skuespillere levere toppræstationer i en svært dystopisk udgave af en Shakespeare-klassiker.

Anbefalet af: Clara Lindstrøm Gleerup og Line Kirsten Nikolajsen

Af Den 4. Væg
En teaterpodcast, som tager lytterne med helt op på de skrå brædder og forsøger at vise dem teatrets mange vidunderlige ansigter. Vi snakker om teater og med teater - og det værende både de store og små! I hvert program taler vi med aktuelle personligheder og forsøger at give dig et overblik over, hvad for noget teater, der er på de danske teaterscener lige nu, og som vi mener, er værd at kaste sine sparsomme penge efter. Bag Den 4. Væg står Clara Lindstrøm Gleerup og Line Kirsten Nikolajsen.