BlogUnge & Voksne

Hamlet, Mungo Park

Hamlet er måske en lang sag, men denne forkortede version altså utrolig vellykket. Det er et friskt pust med eminent skuespil, som er en fin introduktion til Shakespeares univers.

“To be or not to be: that is the question” er nok et af de mest kendte Shakespearecitater, og det stammer fra lige netop den her Shakespeare-klassiker. På Mungo Park er Hamlet ovenikøbet holdt i nogenlunde originalt Shakespearesprog. Det skal man dog ikke lade sig skræmme væk af. Resten af forestillingen har nemlig et ultramoderne look og udtryk og dele af teksten har fået musikalsk form.

Hamlet er – meget kort sagt – en hævntragedie om en dansk royal familie, som udspiller sig på Kronborg i Helsingør. Da den gamle konge af Danmark dør, overtager hans bror Claudius tronen og gifter sig samtidig med enkedronningen Gertrude. Den gamle konges søn, Hamlet, får dog – ved at møde med sin fars genfærd – at vide, at kongen blev myrdet af hans egen bror, Claudius. Faderens genfærd pålægger Hamlet pligt til hævn, og Hamlet ‘camouflerer’ sig nu som sindssyg med henblik på at kunne afsløre sin morderiske onkel. Oprindeligt er det en lang og kompleks tragedie, som ikke uden grund er gået over i historien som et vaskeægte mesterværk.

Forestillingen fremføres af Mungo Parks faste skuespillerensemble, som virkelig må siges at yde en eminent indsats. Ikke alene spiller de med så meget nerve, at de dirrer, men de udgør også det band, hvis musik bliver en vigtig medspiller i denne udgave af Hamlet. I titelrollen ses Christine Albæk Børge, som virkelig spiller på de helt store følelsestangenter hele forestillingen igennem. Hendes portrættering af den vanvittige Hamlet er så overbevisende, at vi nærmest bliver i tvivl om, hvorvidt Hamlet faktisk ér sindssyg.

Det er dog ikke helt retfærdigt kun at fremhæve hovedkarakteren her: Hele det stærke ensemble leverer toppræstationer og spiller med simpelthen  meget krop og indlevelse – imens de på samme tid formår at balancere det shakespeareanske sprog, så det kommer til sin poetiske ret uden at blive tungt og svært at forstå. Det virker til, at der er gjort en stor indsats for at give Hamlet en moderne overhaling, hvilket også den musikalske fremførelse af visse dele af teksten bidrager med. Selv de mest berømte monologer har man turde ruske op i, og vi får f.eks. serveret “at være eller ikke at være” – men som en sunget og rørende passage, hvor hele ensemblet sammen messer “at være eller ikke”. Det gør den forholdsvis lange forestilling (lige knap to timer uden pause!) lettere i udtrykket og giver den ellers komplekse fortælling nogle skønne nye fortællelag, som skaber en fantastisk variation og giver liv til forestillingen.

SE OGSÅ: “At udvikle på en klassiker: Rock og barok på Betty Nansen Teatret”.

Forestillingen må også roses for det visuelle udtryk. Det er råt, moderne og mørkt. Alle spillerne har stive jakkesæt på, som får dem alle sammen til at ligne de allerhårdeste politikere. Der leges med strejf af det æstetisk udtryk, vi kender fra koncerter, og når der skal skabes en illusion af et rum, sker det med hjælp fra sorte flightcases, som musikere ofte bruger til deres udstyr. Denne forholdsvis simple scenografi er med til at fremhæve skuespillernes imponerende nærvær, som en forestilling som Hamlet må siges at kræve.

Selvom Hamlet måske er en lang sag, så er denne forkortede version altså utrolig vellykket. Det er et friskt pust med eminent skuespil, som bestemt kan være en fin introduktion til Shakespeares poetiske og dramatiske univers, hvis man endnu ikke har begivet sig ud i det.

Skynd dig ind og se den, hvis…
… du gerne vil opleve en af de helt store klassikere på en ny, spændende og fængende måde.

Af Line Kirsten Nikolajsen, Den 4. Væg
Laver til dagligt en masse forskelligt mediearbejde og er i virkeligheden et eller andet sted også i gang med en kandidatgrad i Film- og Medievidenskab. Teater og skuespil har dog en helt særlig plads i mit hjerte. Jeg vil nok altid have en 13 årig lille pige inden i, som vil blive ved med at drømme om at blive stor skuespillerinde. Der er i min verden intet så forførende som teater, og jeg lader mig ofte rive med og blive helt opslugt. For mig er teatret den mest fantastiske form for pause fra den hurtige verden uden for. Jeg er ret pjattet med poesi i teaterform, som er et af de mest oprigtige pusterum med plads til eftertænksomhed, jeg kender til. Desuden er min teatersuperhelt lige nu Elisa Kragerup!