BlogUnge & Voksne

AFUK, ROOM 4.1 LIVE

Efterhånden, som forestillingen skrider frem, udviskes linjerne, mellem hvad der er film, og hvad der er virkelighed. Hen imod slutningen er linjen næsten helt væk.

En tryllekunstner afslører aldrig sine tricks. Men det gør Kristján Ingimarsson i Room 4.1 Live. Ingimarsson kender du måske fra forestillingssuccesserne BLAM! eller MORPH. Han er særligt kendt for sin fysiske kreativitet, sin krøllede hjerne og for at skabe forestillinger på et højt niveau. Han er umådeligt god til at skabe universer og balancere mellem det sjove og det dystre.

Room 4.1 Live er en meta-forestilling, hvor publikum inviteres med bagom optagelserne på nye afsnit til webserien Room 4.1. En serie som man har kunnet se online siden februar 2019. I serien følger vi Vincent, hvis samlede skuffelse og frustration over sit liv har manifesteret sig som en uoverkommelig smerte i hans pegefinger. I et aflukket hospitalsværelse får Vincent brudt ind til en anden verden, hvor der sker vanvittigt mystiske ting med både ham selv og personalet.

Forestillingen ses stående og gående, men med mulighed for at sidde ned lejlighedsvist.

Vi mener
At se Room 4.1 Live er ligesom at være backstage på et filmset. Vi følger instruktøren Ingimarsson, som hundser rundt med skuespillere, teknikere og rekvisitører. Og det er med god grund. For Room 4.1 er ikke nogen almindelig webserie. Det er en effekternes legeplads, som inviterer os med tilbage til en tid før CGI var en almindelig del af videoproduktioner.

Forestillingens helt store mesterværk er selve udformningen af to mobile scener, som danner rum for fantastiske stunts og akrobatik. En roterbar scene tillader skuespillerne at hoppe rundt mellem vægge og loft, mens en anden scene på hjul får det til at se ud som om, at rekvisitter og skuespillere glider rundt på gulvet. Vi er vidne til en blodsprøjtende operation, en flyvende kvinde og nøgne kroppe, som vælter ud af en væg. Det er voldsomt imponerende og betagende at se på de mange fysiske sekvenser. Er vi havnet inde i Vincents sindssyge psyke? Eller er det måske instruktørens krøllede hjerne, som vi er kommet på besøg i? Lige meget hvor vi befinder os, så er det i hvert fald en mærkværdig verden, som er alt andet end forudsigelig.

Hver gang instruktøren råber: “Cut!”, så havner vi igen i vores egne trygge rammer, hvor vi kan genkende frustrationerne fra det hårdtarbejdende teknikerhold og skuespillerne. Men efterhånden, som forestillingen skrider frem, udviskes linjerne, mellem hvad der er film, og hvad der er virkelighed. Hen imod slutningen er linjen næsten helt væk.

Room 4.1 Live er en forestilling, hvor der sker rigtigt meget. Jeg skal holde tungen lige i munden. Til tider er det faktisk svært at følge med i, hvad der foregår, simpelthen fordi det kan være svært at se, hvad der sker.

Room 4.1 Live er en af de typer oplevelser, som sidder hos mig, uden at jeg helt kan forklare hvorfor. Én ting er, at det tekniske og det fysiske skuespil er voldsomt beundringsværdigt. En anden ting er handlingen. Historien om Vincent er temmelig bizar, og hvis man forventer en klassisk kronologisk historiefortælling, så bliver man slemt skuffet. Alligevel kan jeg mærke fortællingen på en ret speciel måde. Room 4.1 Live er en sand følelses- og stemningsrutsjebane med sit voldsomt dystre, rungende lydunivers og tragiske menneskeskildring.

Hvis du skal se denne forestilling, så læg blufærdigheden fra dig, hav et åbent sind og tag sko på, som er gode til at skulle stå op i lang tid.

Af: Anne Louise Slott Thorborg

Af Den 4. Væg
En teaterpodcast, som tager lytterne med helt op på de skrå brædder og forsøger at vise dem teatrets mange vidunderlige ansigter. Vi snakker om teater og med teater - og det værende både de store og små! I hvert program taler vi med aktuelle personligheder og forsøger at give dig et overblik over, hvad for noget teater, der er på de danske teaterscener lige nu, og som vi mener, er værd at kaste sine sparsomme penge efter. Bag Den 4. Væg står Clara Lindstrøm Gleerup og Line Kirsten Nikolajsen.