ArtiklerUnge & Voksne

Sidste år med dirty engelsk humor og “rodgrod med flode”


”Hood, you are a pussy!” hånede sheriff Rump i sidste års Crazy Christmas Cabaret, hvortil Robin Hood svarede: “Is that why you always want to grab me?”. Forfatteren bag er selvfølgelig Vivienne McKee, og forestillingen er den legendariske og for mange jule-obligatoriske Crazy Christmas Cabaret.

I år byder teatret velkommen til den 35te og sidste!!! Crazy Christmas Cabaret, alle skrevet og instrueret af Vivienne McKee, som igen i år, og for sidste gang, spiller en fremtrædende rolle. Igen i år troede vi, at vi kunne slappe af og hygge os med en sukkersød, hyggelig dansk jul, og igen i år trækker den evigt elegante grand dame tæppet væk under vores fødder – i år med titlen “Planet Rump, The Farce Awakens, Episode 35”.

Lærte danskerne at boohe
Episode 35 henviser til det faktum, at det er den 35te Crazy Christmas. Episode 1 spilledes i kælderen under det tidligere Café Teatret i Skindergade for et publikum på ca. 80 forundrede danskere, som skulle lære at råbe “boo” af skurkene. Dengang nød Vivienne at lave sjov med Margaret Thatcher og Gorbachev. Siden har hun gjort grin med alt fra Dracula til Kong Arthur og Alfred Hitchcock. Varemærket er eviggyldigt: absurd engelsk humor, ikke alt for langt fra Monthy Pytons, iscenesat i en cabaretform, der blander gøgl, samfundssatire og lummerhed. For som London Toast Theatre, teatret står bag den kendte og elskede cabaret, selv skriver: ”Når virkeligheden bliver så absurd uforståelig og truende, har vi en tendens til at fortrænge den, men med satiren i hånden kan vi tage livtag med selv det værste.” Og det har vi danskere åbenbart brug for, for hvert år får fru McKee 60.000 publikummer til at juble i Glassalen i Tivoli, inden forestillingen i januar flytter til Hermans, Tivoli Friheden i Aarhus.

Dobbelttydigt lummer og seriøs
Vivienne McKee var ikke ment til at fortælle lumre vittigheder på ’Danglish’ på de danske scener. Tværtigmod uddannede hun sig til at være seriøs skuespiller på Bristol Old Vic Theatre School, én af de store skoler i England, og hun nåede at få en stor karriere i England, inden hun under en turné i Danmark i 1979 mødte sin mand, gymnasielærer Søren Hall. De besluttede sig for at slå sig ned i Danmark, for som Vivienne McKee dengang udtalte: ”Man kan ikke med god samvittighed få børn i Margaret Thatchers England”.

I dag er hun også kendt som seriøs skuespiller med roller i tv-serien ’Ørnen’ og filmene ’Dykkerne’ og ’No mand’s land’, men det er som sin helt egen blanding af skuespiller, entertainer, speaker, instruktør, forfatter, standup-komiker at vi kender hende. En ukronet, ubesejret og ubestridt dronning af Crazy Christmas Cabaret, tiljublet gennem 35 år af trofaste og dedikerede fans i titusindvis.

SE OGSÅ: “Oplev Vivienne McKee fra Crazy Christmas Cabaret’s transformation”.

I 1989 skrev Nina Davidsen i Information:
“Vivienne McKees hemmelige våben er hendes kulturelle skræven – det dobbelttydige. Med et sikkert ben i hver nations dramatisk-litterære kitchbutik og den engelske cabaret-traditions respektløshed kommer der forrygende bastarder frem i julelampens skær…..”

Hendes dobbelttydighed kommer rent fysisk til udtryk i en figur, som ligger så langt fra den høje, elegante kvinde, som fantasien rummer, nemlig karakteren Dr. Bent Van Helsingør fra Elsinore – kendt for sit lange røde skæg og sine dansk-engelsk sprogbøffer såsom “over the head not!”
Karakteren udsprang fra vampyrjægeren Van Helsing og var med i den første Crazy Christmas Cabaret ’Dracula – or a pain in the neck’ i 1986. Siden har Bent været en fast tilbagevende karakter i de fleste Crazy Christmas Cabarets, han har sågar sin egen facebook-side, hvor hans mange fans følger hans liv og skæve udtalelser, altid på et forunderligt mix af dansk og engelsk.

Bag enhver stor kvinde…
Bag Crazy Christmas Cabaret står en anden, men langt mere usynlig grand dame. Nemlig scenograf og kostumedesigner Kirsten Brink, som for 30te gang designer elegante, absurde og ikke mindst tacky rober til bl.a. Vivienne. De to kreative kvinders samarbejde har været en væsentlig årsag til fænomenets enorme succes gennem årene. Ligesom hende mand Søren Hall, i dag direktør for London Toast Theatre, er manden bag den store dame, der får billetsalget til at virke, betaler lønningerne, fodrer børn og dyr og er manden bag en masse “hygge dinners”.

Tak for en fantastisk juletradition!