ArtiklerUnge & Voksne

Lars Brygmanns tavse kvinder

Mød to kvinder i sexet ligneri og sort nikab! De er med i “Det tavse kor” i Betty Nansen Teatrets forestilling ‘Underkastelse’ med Lars Brygmann i hovedrollen.

Astrid Lindhardt Iversen og Mille Lindberg Hansen er to kvinder du ikke kender. Mille knokler for at komme ind på teaterskolen og Astrid arbejder på at blive instruktør. De har det til fælles, at de lige nu står på scenen med en af dansk tv, film og teaters kendteste skuespillere, Lars Brygmann, i forestillingen ’Underkastelse’.

SE OGSÅ: Lars Brygmann som urmand ved bålet.

Astrid og Mille ser noget anderledes ud i forestillingen, end de normalt gør. De er nemlig iført sexet ligneri og det muslimske hovedtørklæde nikab – de er 2 kvinder ud af 7 i forestillingens ”Tavse kor”.
Teaterspot har fanget dem til et kort interview om kvindernes rolle i forestillingen, umiddelbart før de skal ind og klæde om til aftenens forestilling:

– Astrid og Mille, hvad handler forestillingen ’Underkastelse’ om?
‘Scenen er Frankrig år 2022 hvor det muslimske parti i et demokratisk valg overtager magten. Francois er professor i litteratur på Sorbonne. Han er en privilegeret hvid overklassemand som forbruger kvinder, men er samtidig utrolig ensom. Gennem Francois oplever vi magtskiftet og det går ikke stille af sig; det kommer til gadekampe. Kvinder forsvinder fra arbejdsmarkedet og kun de der konverterer til Islam kan beholde deres job. Francois er ligeglad; konverterer og tilpasser sig det nye Frankrig med de fordele det giver ham.’

Hvilken funktion har I i det ‘Det tavse Kor’ i Underkastelse?
‘Koret er med gennem hele forestillingen. Vi føler os på en slags rejse sammen med Lars Brygmann og vi udgør en del af scenografien. Ligesom koret i det græske drama kommenterer vi handlingen, ikke med ord men med bevægelser og skiftende klæder. Vores rolle skal opleves gennem Lars Brygmanns figurs øjne; vi er sexobjekter og vi siger siger udviklingen imod”.

– Bliver I som kvinder selv påvirket af forestillingen?
Ja, for Lars Brygmann som Francois luller os i forestillingen ind i sin fortælling, forfører os og vi får endda sympati med hans kyniske mandschauvinist, der forbruger kvinder. Selv om vi det ene øjeblik bliver vrede på ham over hans forbrug af kvinder, så bliver vi alligevel også lidt rørte, når han fortæller om sin mor, der dør ensom og begraves af kommunen på de ukendtes grav.’

Hvilke elementer i forestillingen er provokerende, f.ek.s at I har nikab på?
Astrid: “Måske, men det er ikke mig, der tager nikab på for at provokere, det er forestillingens idé. Hvis min nikab provokerer nogen, så er det mig selv. For jeg har ikke lyst til at krænke andres religion.
Mille byder ind: ”Jeg tror at min morfar vil blive provokeret når Lars Brygmann saver korset over, mens han nok er ligeglad med, at jeg kravler rundt på scenen i undertøj med rumpen i vejret.”