ArtiklerBørn & Familie

Voksne skal lade sig gribe af børneteater som var de selv børn

Mød professor i børnekultur Beth Juncker! Hun har brugt sit liv på at forske i, hvad børneteater gør for børns liv og forestillingsverden. Og hvordan vi som voksne kan deltage.

Hvorfor skal vi tage vores børn med i teatret?
“Børn skal i teatret, ikke fordi det er bedre end andre kunstneriske oplevelser, men fordi det er anderledes. De skal opleve, hvordan det er at kunne lade den sociale virkelighed bag sig for en stund, at blive frigjort fra sig selv og at blive samlet med de andre børn til den kollektive størrelse, vi kalder et publikum. Som publikum er de medskabere af forestillingen og dens betydning. Det er dem, der afgør om lige netop den proces giver mening og betydning for dem.”

Oplever børn og voksne teater forskelligt?
“Der er ikke forskel på børns og voksnes oplevelse af teater. De møder en æstetisk-symbolsk virkelighed, som tager dem ind og som tillader dem at være totalt nærværende og medskabende i den halve eller hele time det tager. De ved, det ikke er virkelighed – det er jo netop forskellen, der gør det attraktivt. Hvorfor i alverden skulle de opleve det som en bog? Det er ikke en bog, det er en særlig kunstform, der med ord, krop, mimik, gestik og scenografi åbner et univers og en historie, der kan leves med og åndes i, mens det sker.”

Hvilke sanser stimulerer børneteater hos børn?
“Alle sanser er åbne i en teateroplevelse, men det centrale er at blive ramt følelsesmæssigt – af sjov, af smerte, af spænding, af undren. At møde de dimensioner af livet, det ellers kan være svært at få adgang til og dele dem med andre. Husk – at i børns kultur betyder sjov meningsfuldhed og betydning for den, der oplever. Kedelig betyder mangel på mening og betydning for den oplevende!

Hvad kan børneteater som film, bøger og computerspil for børn ikke kan?
“Hvad børneteater kan som andre medier og oplevelsesformer ikke kan, er et sært spørgsmål. Teater er jo en særlig kunstform. Den kræver tilstedeværelse i nu’et og den tilbyder historier og oplevelser, som kun sammenhængen mellem ord, krop, mimik, gestik og rum kan skabe. Så den er ikke bedre, den er anderledes og derfor værdifuld!”

Er det bedste for børn ikke bare at lege?
“Børn skal lege, men de skal også have brud med det, de selv kan og de skal have inspiration til nye kulturelle udtryksformer og andre typer oplevelser, der kan berige deres hverdag og give inspiration til de aktiviteter, de selv sætter igang – derunder leg!!

“Børn skal lege, men de skal også have inspiration til nye aktiviteter!” Beth Juncker

Er en børneteatertur ikke blot en times underholdning i ferien og så hjem og finde på mere underholdning til børnene?
“Hvad i alverden er der galt med underholdning? Det har aldrig været ‘blot’. At blive godt underholdt gør jo en forskel. Hvis du ikke føler dig underholdt, standser du jo indlevelse og oplevelse. Underholdning er en kompleks størrelse, der både giver en rekreativ pause fra dig selv og din virkelighed og som samtidig skaber en distance, der kan funderet over. Nedvurder ikke underholdningens betydning!”

Hvordan kan vi forlænge børns teateroplevelse?
“Du kan forlænge teateroplevelsen ved at opleve sammen med børnene i stedet for at iagttage dem. Du kan bidrage til dens betydning ved selv at blive rystet, grebet, grådfyldt, opløst af grin. Så har du nemlig noget at tage og genopleve sammen med børnene, fordi det spillede en rolle for dig.

Ellers kan du intet gøre. Alt andet gør de selv!”