BlogUnge & Voksne

Betty Nansen, En Skærsommernatsdrøm

Skuespillerne holder absolut ikke deres fysiske og mimiske talenter tilbage. Det er en fryd at se dem spille og overdrive med så meget dedikation, at det tænder hele salen op med glæde og latter

Der forberedes dobbeltbryllup i Athen. Hertugen skal giftes, og han ønsker tilmed sin datter Hermia gift med den tiltænkte athenienser Demetrius. Imidlertid er Hermia forelsket i Lysander, og de to flygter ud i en skov for at ægte sig. Demetrius følger efter dem, og i hælene på ham følger Hermias veninde Helena, der er dybt forelsket i Demetrius. Har man set mage? Samtidigt er en gruppe håndværkere også draget til skovs for at øve sig på et teaterstykke, der skal fremvises til hertugens bryllup. Alt er således forberedt til nattens trylleri.
Men i skoven råder en alfeverden og en jalousi mellem alfekongen Oberon og alfedronningen Titania. De udnytter begge den uberegnelige og drillende alf Nis Puk, der med trylle-saft skaber kaos i de unge menneskers kærlighedsliv.

I Elisa Kragerups nye opsætning af En Skærsommernatsdrøm har man bibeholdt en del af Shakespeares originale blankvers og karakterer, men også taget en del friheder for at sætte værket ind i et nutidigt perspektiv.

Vi mener
Shakespeares En Skærsommernatsdrøm er en helt speciel forestilling i sig selv, for uanset hvor og hvornår man ser stykket, er det nærmest en forudsætning, at man lader sin rationalitet blive hjemme og kun tager sin teater-glæde med sig i salen. Man bør ikke forvente, at drømmen og det magiske univers i skoven har et sammenhængende plot med en tilbagestående morale. Har man for travlt med at søge, hvem der elsker hvem og hvordan, kan man komme til at fortabe sig og glippe komikkens værdi. Stykkets styrke ligger derfor ikke nødvendigvis i Shakespeares skrevne manuskript men snarere i udførelsen og skuespillet.

Netop skuespillet er lige til at blive blæst væk af i Kragerups opsætning. Fra stykkets begyndelse introduceres hertugen som byens overdådige kendis i et moderne live-stream interview. Med sig har han sin ydmyge brud, som Maria Rossing med få replikker karikerer, så latteren ruller gennem salen. Ligeså bryder Emma Sehested Høeg og Simon Bennebjerg igennem, idet de gennemfører deres karakterer Hermia og Lysander som komiske overdrivelser af udvidende, selvfikserede og kamera-elskende unge. Generelt har Line Knutzon omskrevet stykket, så Shakespeares karakterer bliver udsat for en nutid med både SoMe- og #MeToo-bølgerne, som i stykkets udfoldelse bliver udstillet og vinklet ironisk.
Skuespillerne holder absolut ikke deres fysiske og mimiske talenter tilbage. Det er en fryd at se dem spille og overdrive med så meget dedikation, at det tænder hele salen op med glæde og latter. Det er med skuespillernes skuespil, at En Skærsommernatsdrøm bliver til den sjove og særlige komedie.

Scenografien er imponerende på alle parametre. Shakespeares magiske skov er denne gang omdannet til en erotisk hotellobby, The Wood’s Lounge, med letpåklædte piccolo-alfer, pangfarvede planter og roterende møbler. Man har uden tvivl været inspireret af David Lynchs Twin Peaks med tunge, røde velourgardiner og syrede omrokeringer af violette vægge. Scenografien skaber således et univers, der er svært at gennemskue og som bliver ved med at overraske. De fire unge mennesker Hermia, Lysander, Demetrius og Helena kan heller ej gennemskue The Wood’s Lounge, som de er løbet ud i. Her mister de fire unge mennesker deres kontakt til video-verdenen, og pludseligt kan de hverken holde styr på dem selv eller hinanden. De bliver således konfronteret med naturlig tilstedeværelse, som de lige knap kan holde til.

Det må siges at være en imponerende og original opførelse af En Skærsommernatsdrøm.
Skal du ind og se den for første gang eller uden af kende helt til historien, så husk på at overgive dig til drømmen og til det univers, som muligvis mangler hoved og hale. Nyd det intense skuespil, den ekstravagante scenografi og de løse ender – og lad dig grine hele aftenen.

Af: Anna Sharko

Af Den 4. Væg
En teaterpodcast, som tager lytterne med helt op på de skrå brædder og forsøger at vise dem teatrets mange vidunderlige ansigter. Vi snakker om teater og med teater - og det værende både de store og små! I hvert program taler vi med aktuelle personligheder og forsøger at give dig et overblik over, hvad for noget teater, der er på de danske teaterscener lige nu, og som vi mener, er værd at kaste sine sparsomme penge efter. Bag Den 4. Væg står Clara Lindstrøm Gleerup og Line Kirsten Nikolajsen.