BlogUnge & Voksne

Diktatoren, Nørrebro Teater

Det kan være en tung opgave at skulle give det første sceniske bud på en filmklassiker som denne, men man må sige, at instruktør Nikolaj Cederholm har løst opgaven til absolut topkarakter. Diktatoren er en gennemført tjekket og helstøbt oplevelse, som er en kraftpræstation udi veludført teater.

En legendarisk filmperle af Charlie Chaplin, der nu har fået verdenspremiere som teateropsætning på Nørrebro Teater. Diktatoren er kendt som et mesterværk af en komedie fra 1940, som på den tid var en kontroversiel latterliggørelse af særligt Hitler og nazismen. En lille jødisk barber styrter under 1. verdenskrig ned med et fly og havner på hospitalet. Mange år efter vågner han op med hukommelsestab til en ny og mere brutal virkelighed. Den opblæste diktator Hynkel har nemlig overtaget magten og har en klar ambition om arisk verden uden jøder. Fremtiden ser sort ud for barberen og hans jødiske venner, men en dag vil skæbnen at jøden forveksles med diktatoren, som han tilfældigvis ligner på en prik.

Man har holdt fast i den helt klassiske Chaplin slapstick humor, og om man generelt set er til den slags, er klart en smagssag. Her kommer den dog til udtryk i super-skarpe koreograferede sekvenser, som man kun kan betragte med måbende beundring. Hvis man ikke griner af selve stegepanden i hovedet, så imponeres man i hvert fald af udførelsen. Selvom hele holdet af skuespillere har flot komisk timing, drages man dog især af Asbjørn Krogh Nielsen og Peter Zandersen. Sjældent ser man skuespillere spille med så stor forståelse for humor og oven i købet gøre det med så megen nerve og intensitet. De er svære at tage øjnene fra, når de er på scenen. Hovedrolleindehaver Olaf Johannesen gør også indtryk. Han er meget tro mod Chaplin-karakteren og lægger sig meget tæt op af den originale mimik og udtryk. Alligevel formår han dog at krydre det med originalitet, så den ikoniske rolle trods alt bliver hans egen charmerende udgave.

Dette gør sig dog faktisk gældende for hele forestillingens udtryk. Det visuelle udtryk læner sig kraftigt op af det stumfilms-agtige, man også oplever i filmen (på trods af at det rent faktisk var Chaplins første talefilm). Det fungerer glimrende og danner en dejlig dyster og mørk ramme om den gennemført humoristiske fortælling. Yderligere har man også valgt at placere en musiker/foley-artist, Olivier Antunes, i højre side af scenen, som på vaskeægte stumfilms-manér leverer et live musikalsk score samt lydeffekter til forestillingen. Det er et fremragende kunstnerisk greb, som fungerer upåklageligt forestillingen igennem.

Slutningen bliver lige til den sukkersøde side og bryder lidt med den stil, der er blevet brugt forestillingen igennem. Den afsluttende monolog bliver meget udpenslende og udtalt, hvilket desværre tager pusten lidt fra det hele. Handlingen er ikke ligefrem kompliceret, og derfor er budskabet heller ikke svært at udlede. Det virker dog ikke ligefrem til, at man har den store tiltro til publikum intelligens med en slutning som denne. Slutningen er med andre ord meget sød og fin, men en smule of og unødvendig i forhold til forestillingens øvrige udtryk.

Heldigvis er det dog ikke nok til at ødelægge den samlede oplevelse af Diktatoren. Det er en mesterlig opsætning af en filmklassiker, som kan få smilene frem på selv de mest kyniske og kritiske læber.

Skynd dig at se den hvis…
… du gerne vil se en gennemført og skarp opsætning af en forrygende Chaplin perle.

Af Line Kirsten Nikolajsen, Den 4. Væg
Laver til dagligt en masse forskelligt mediearbejde og er i virkeligheden et eller andet sted også i gang med en kandidatgrad i Film- og Medievidenskab. Teater og skuespil har dog en helt særlig plads i mit hjerte. Jeg vil nok altid have en 13 årig lille pige inden i, som vil blive ved med at drømme om at blive stor skuespillerinde. Der er i min verden intet så forførende som teater, og jeg lader mig ofte rive med og blive helt opslugt. For mig er teatret den mest fantastiske form for pause fra den hurtige verden uden for. Jeg er ret pjattet med poesi i teaterform, som er et af de mest oprigtige pusterum med plads til eftertænksomhed, jeg kender til. Desuden er min teatersuperhelt lige nu Elisa Kragerup!