BlogBørn & Familie

Folketeatret, Mød mig på Cassiopeia

Folketeatret har skabt en festlig forestilling, der kommer til at begejstre et stort publikum i hele landet.

Det er altid spændende – og lidt nervepirrende – når nogen sætter sig for at modernisere en vaskeægte klassiker. Og MØD MIG PÅ CASSIOPEIA fra 1951 hører måske endda til blandt den danske filmskats mest populære kronjuveler. Jeg husker ikke, om jeg rent faktisk har set hele filmen, men under forestillingen gik det op for mig, at jeg kendte samtlige sange, så det siger vist lidt om kvaliteten og langtidsholdbarheden af Kai Normann Andersens dejlige evergreens.

SE OGSÅ: “Sig hej til Christopher Læssø”.

Og jeg kan vel lige så godt afsløre, at Kasper Wilton og Vase&Fuglsang har fundet en fin balance i moderniseringen af stykket med respekt for både genre og klassikerstatus. Tempoet er peppet op, og teksten har fået et aktuelt og moderne tvist, så den lidt gammeldags diktion bliver både charmerende og morsom. Jens Krøyers musikalske akkompagnement er fremragende. Mens scenografen godt kunne have fået lidt af peppen. Den halter noget efter resten, som en fornuftig, men også lidt kedelig turnékulisse.

Castet er til gengæld veloplagt i alle roller. Carsten Svendsen er én af mine personlige favoritter, og han skuffer ikke i hovedrollen som komponisten John Berger. Han synger pragtfuldt og leverer førsteklasses charmerende komik overfor sjove og skrappe Trine Gadeberg, der spiller teatrets primadonna, som også er komponistens fraseparerede hustru.

Lone Hertz er et scoop for forestillingen. Helt igennem skøn forfører hun både publikum og Asger Reher, der spiller den imposante Zeus med et blødt hjerte for sin datter Polyhymnia, musikkens muse, der spilles og synges dejligt af Amalie Dollerup. Uskyldig med en boblende og nysgerrig lyst til at forelske sig. Man kan allerede ane den gravide mave under musens græske kjolesnit. Tillykke skal lyde, men hun kommer til at mangle på scenen, når forstillingen drager på turné i løbet af foråret.

Christopher Læssø er en flot pilot. Han har ikke den største sangstemme. Til gengæld er han en forrygende morsom og ihærdig førsteelsker. Og slår for alvor gækken løs, da han inspireret af Polyhymnia bobler over i et potpourri af populære toner, der hiver musikhistorien helt op til nutidens pophits. Troels Malling er herlig som teaterdirektøren Wolmer, men aftenens absolutte stjerne er uforlignelige Kristian Holm Joensen, som regissør Mogensen, der bare skal stikke hovedet frem fra kulissen, før publikum klapper sig på lårene af grin. Han har et helt særligt kropskomisk talent, der med sin særegne stemmeføring stjæler scenen, hver gang han viser sig eller bare lige vikler sig ind i en telefonledning.

Nogen vil måske spørge, om MØD MIG PÅ CASSIOPEIA er mere end blot et hyggeligt genhør med Kai Normann Andersens dejlige sange? Og ja, det må man sige. Folketeatret har skabt en festlig forestilling, der kommer til at begejstre et stort publikum i hele landet. Og tre søde historier om den umulige og svære kærlighed, der opstår over grænser. Men når bare den kosmiske ligevægt opretholdes, så vinder Amor altid til sidst. Det er kun sundt at blive mindet om det.

Af KOP kultur
Knud Overgaard Pedersen. Teateranmelder og kulturblogger på Facebookbloggen KOP kultur. Jeg har en særlig kærlighed til skuespillet, men nyder også musicals, ballet og moderne dans. Er exam.art. i dramaturgi og til dagligt administrativ medarbejder på Nationalmuseet, så der er dømt kultur fra morgen til aften hele året rundt.