BlogUnge & Voksne

Folketeatret, Mødre

Mødre er et komisk og sårbart indblik i livet som mor med alle dets dertilhørende glæder, sorger, udfordringer og magiske øjeblikke.

Vi er fluen på væggen, når fire kvinder mødes i mødregruppen for første gang, deler erfaringer med amning, bleer og tørlagte perioder i soveværelset og til tider konkurrerer om, hvis barn, der nu har gjort størst fremskridt. De fire skuespillerinder Mathilde Norholt, Julie R. Ølgaard, Szhirley og Lykke Sand portrætterer kvinderne, der alle erfarer, at livet som mor ikke altid er lutter lagkage.

Det gode og det knap så gode
”Jeg var en god mor…indtil jeg selv fik børn”. Sådan lyder forestillingens undertitel, der tyder på, at målgruppen for Mødre er … mødre! Da jeg endnu ikke selv har børn, har jeg allieret mig med min gode veninde Julie, der både er mor til en lille pige og venter barn nummer to. Hun ved om nogen, hvad det vil sige at være i permanent søvnunderskud og indsmurt i babylort, men samtidig føle en altoverskyggende stolthed og kærlighed til det lille væsen, hun nu har skabt.

Da vi sætter os rundt om den intime scene, der er indrettet som et fint lille børneværelse med tøjbamser, blekasser og vaskeklude, er jeg derfor spændt på, hvad vi hver især vil bide mærke i ved forestillingen. For kan jeg overhovedet relatere til den, når jeg ikke selv er mor?

Mødre starter ud i den komiske ende, og vi møder de fire kvinder ved deres første halv-akavede komsammen i mødregruppen. Forskellige stereotyper af mødre er velrepræsenteret på scenen med den overpylrede Fie, der sværger til Google og familievejleder Lola, alenemoren My, der ved donor-hjælp endelig har fået sit ønskebarn, den lesbiske Andrea, med det usandsynligt nemme barn og den emotionelle Sommer, for hvem det hele vist bare er lidt for meget. Fire kvinder, der som udgangspunkt ikke har særligt meget andet tilfælles end deres status som nybagt mor, men som nu skal dele op- og nedture i deres nye tilværelse.

En kavalkade af ærlige anekdoter fra alle aspekter af livet på barsel kastes nu ud i rummet. Det bliver dog karikeret og til tider overspillet, når mødrene eksempelvis teatralsk bryder hulkende sammen eller smadrer tøjdyr ned i gulvet af frustration. Men det vækker genkendelse i salen, hvor publikum griner anerkendende, viser højlydt medfølelse og er med hele vejen igennem. Et par stykker har taget deres babyer med, og flere gange inddrages vi direkte i forestillingen eller bliver bedt om at række hånden op, hvis ”vi også har prøvet det der med hæmorider”. Det er befriende med den hudløst ærlige og satiriske tone, der ikke kun portrætterer moderskabet gennem et velpoleret Instagram-filter.

Til tider føles det dog som om, at humoren dækker over det, der virkelig kan være svært. Derfor bliver det særligt interessant, når forestillingen bevæger sig ind på de områder, der kan gøre rigtig ondt. Her tages emner som adoptionsproblemer, skilsmisse og fødselsdepressioner op, og moderskabets mørkere sider foldes ud uden satirisk indpakning, hvilket virkelig klæder forestillingen.

Undervejs kan jeg fornemme, at Julie både griner og snøfter på andre tidspunkter end jeg selv gør, og da forestillingen er slut, må jeg konstatere, at jeg bestemt ikke kunne relatere til det hele. Men jeg kan genkende mine veninder, mine familiemedlemmer og andre kvinder, som jeg har omkring mig og glæde mig over, at der bliver sat ord på både de lykkelige, men også de tabubelagte og frustrerende tanker, der opstår, når man bliver mor. Glem alt om prædikende baby-litteratur og gode udefrakommende råd, for det er dig som mor, der kan mærke, hvad der nu engang er rigtigt for dit barn – og det budskab lykkes de virkelig med at få frem.

Samtidig formår de fire kvinder at folde tematikken ud med en afsluttende hyldest til deres egne mødre, der fastslår, at det at være mor er en rolle, man bærer hele livet, og ikke bare indtil barnet flyver fra reden. Dette er en af forestillingens helt store styrker, da en mor-barn-relation, hvadenten den er tæt, problematisk eller måske slet ikke eksisterer længere, er noget, der virkelig vækker genklang i os alle.

Skynd dig ind og se den, hvis
… du er mor og gerne vil have en sjov og ærlig fortælling om moderskabet at spejle dig i, eller hvis du har en mor, og gerne vil sætte mere pris på alle de ting, hun har gjort for dig, for at du skulle blive den helt igennem fantastiske person, du er i dag!

Sponsoreret af Teaterbilletter.

Af Trine Berg Balle, Den 4. Væg
24 år. Læser film- og medievidenskab og har været pjattet med teater siden jeg som 4-årig så Eventyrteaterets udgave af Svinedrengen. Jeg kan godt lide abstrakt og gakket teater, og er det spicet op med musik eller sang, er det bare icing on my cake! Dog kan musicals godt kamme lidt over, og jeg står af, hvis skuespil bliver for teatralsk. I min egen (prægtige) teater-karriere har jeg primært spillet mor-roller eller den forvirrede kanin fra Alice i Eventyrland, så nu befinder jeg mig blandt publikum, når tæppet går fra. Kan jeg kombinere en teateroplevelse med en efterfølgende tur i baren, har det bare været den perfekte aften!