BlogUnge & Voksne

Folketeatret, Stor ståhej for ingenting

Shakespeare-komedie for fuld udblæsning!

For fjerde år i træk er der gratis Shakespeare til folket i Ørstedsparken takket være Shakes og Folketeatret. I år er det Stor ståhej for ingenting, der er taget under kærlig behandling og bliver serveret i en legesyg pixibogs-udgave på lidt over en time under åben himmel.

Det er Shakespeare på speed og bygget op efter devisen, at overdrivelse fremmer forståelsen, og det er et smart træk, der både fjerner det støv, mange måske forbinder Shakespeare med og tillader historien at være kogt så meget ind til benet, at vi ikke skal forholde os til underliggende psykologi eller tematikker. Kostumerne er spektakulære pangfarvede udstyrsstykker lavet af alt fra gamle appelsinjuicekartoner, presenninger og øldåser, der giver associationer til en low-budget version af RuPaul’s Drag Race.

Der er fart over feltet på alle fronter, også på lydsiden har instruktør, Thomas Hwan, sørget for, at få en fest op at køre. Der bliver disket op med alt fra “Someone like you”, “I have nothing”, “Shallow” og “Cotton Eye Joe”, der ligesom så mange af forestillingens andre elementer træder så langt over grænsen for overdrivelse, at det fungerer nøjagtigt som det skal.

På scenen – et mindre stykke af en af Ørstedsparkens stier med søen i baggrunden – står Marie Bach, Mads Riisom, Morten Brovn og Patricia Schumann, der får teksten og historien til at blomstre af humor. For det er en virkelig sjov forestilling, der egentlig bare er en helt klassisk romantisk komedie, med Marie Bach og Morten Brovn, som det uskyldige par, der forelsker sig på stedet, og Patricia Schumann og Mads Riisom, som et af litteraturhistoriens ældste will-they-won’t-they-par, der ikke vil indse, at de er faldet for hinanden. Begge pars historier bliver selvfølgelig forstyrret i bedste forviklingskomedie-stil, der sender flere latterbølger gennem publikum.

En del af forestillingens charme findes også i, at den spilles udendørs og uden kontrol over hverken vejr, publikum eller sirener og bilstøj, der kan høres fra H.C. Andersens Boulevard og Nørre Voldgade ikke mange meter væk. Kontrakten mellem forestilling og publikum er noget helt andet, end den man indgår i, når man ser teater i en mørklagt sal, på faste pladser med skuespillere på en oplyst scene. Hos Shakes er det hele en del mere afslappet og helt sikkert en fed måde at blive introduceret for teater på, hvis man er afskrækket af det formelle rygte, som teater ofte har. Et godt tip er at komme i god tid, hvis du vil være sikker på at få en god plads, hvor du både kan se og høre skuespillerne – de gode pladser bliver taget hurtigt, og det er virkelig synd, hvis du kun kan se eller høre halvdelen af forestillingen, for den fortjener at blive oplevet i sin helhed.

Stor ståhej for ingenting er ikke Shakespeare, som du kender, men det er helt sikkert Shakespeare som både kendere og nybegyndere bør se.

Anmeldt af:  Marie Krakau

Af Den 4. Væg
En teaterpodcast, som tager lytterne med helt op på de skrå brædder og forsøger at vise dem teatrets mange vidunderlige ansigter. Vi snakker om teater og med teater - og det værende både de store og små! I hvert program taler vi med aktuelle personligheder og forsøger at give dig et overblik over, hvad for noget teater, der er på de danske teaterscener lige nu, og som vi mener, er værd at kaste sine sparsomme penge efter. Bag Den 4. Væg står Clara Lindstrøm Gleerup og Line Kirsten Nikolajsen.