Følg os på
Sóley Freyja Eiríksdóttir, Den 4. VægDrama

Husets Teater, Rocky!

ROCKY! er en samfundskritik forestilling, som vil vække gæsterne i teatersalen. Det er kunst, som vil følge med dig ud af rummet.

Scenerummet – gulv, vægge, loft – er malet sort. Morten Burian står som ene mand på scenen det meste af forestillingen. Der indgår blodrød maling, en slagtet gris og en krog i loftet. Der bliver talt direkte til os publikum, og forestillingen er som sådan også skrevet til os. Teatergængerne, den venstreorienterede, elitære del af samfundet. Burian fortæller historien om Rocky – taberen, som kæmpede sig op af støvet. I fortællingen indgår elementer, som vi kender fra filmen “Rocky” med Sylvester Stallone, men fortællingen har en helt anden udvikling.

ROCKY! er en forestilling, som virkelig kan rykke ved noget. Den veksler mellem monologfortælling og visuelle scener, hvilket fungerer rigtig godt. Burian henvender sig direkte til publikum, som sidder i et fuldt oplyst lokale. Han kigger os i øjnene og får os bl.a. til at nynne tema-melodien fra filmen. Med ét slukker lyset over publikum, og en mere fysisk scene indtræder. Burian slæber en død gris ind på scenen, og hænger den op i en krog. Lyset tænder igen på publikum, og Burian fortsætter i monologform, mens grisen hænger dinglende fra loftet.

De små visuelle scener i mellemrummene mellem monologen, sætter følelser og stemninger i gang. De virker som et medie for ting, som kan være svære at beskrive med ord, men som kan udtrykkes utroligt stærkt med teatrale virkemidler. På den måde manifesterer budskabet sig, som forestillingen skrider frem. Rocky udvikler sig til at være en fortælling med stærke paralleller til Donald Trump og hans følgere – alle de små Rockyer i verden. Instruktør Tue Biering vil have os til at lytte til disse Rockyer. Højreorienterede Rockyer, som vi også kan finde i Danmark. Cheanne Nielsen, DF’er og kendt for sin ytring omkring udlændinge, kommer på scenen. Hun får taletid til sin side af virkeligheden.

Det er provokerende og øjenåbnende at indse, at hendes virkelighed også er en sandhed. Én af mange sandheder, som findes i denne verden, sammen med min egen og alle andres sandheder. Der er en mærkelig trykket stemning blandt publikum, da vi forlader salen. Jeg er fyldt af et ubehag over at være blevet konfronteret med en ubehagelig sandhed. Det bliver meget tydeligt for mig, at for at forstå hinanden, må man lytte til hinanden. ROCKY! tvinger os til dette.

Skynd dig ind og se den, hvis…
… du kan tåle blodige scener og politisk indhold.

Sponsoreret af Teaterbilletter.

Af Sóley Freyja Eiríksdóttir, Den 4. Væg
Jeg har tidligere boet i kunstkollektiv, og haft en hverdag med kunstnerlige eksperimenter og fysisk teater. Nu studerer jeg Teater- og Performancestudier på Københavns Universitet, og har en teoretisk indgang til teatret. Til daglig berører jeg bl.a. spørgsmål som hvad scenekunsten kan, skal og bør, samt hvordan det kan bruges som andet end underholdning, f.eks. som en måde at få folk til at reflektere over og diskutere svære emner. Mit interessefelt inden for scenekunsten strækker sig bredt. Jeg er dog specielt glad for den mere eksperimenterende kunst, som krydser grænserne mellem fiktion og virkelighed, og bevæger sig ind på livet af mig som publikum. Det er her de store oplevelser og nye opdagelser sker for mig.