BlogUnge & Voksne

Odense Teater, Forbrændt

På intet tidspunkt keder man sig, tværtimod ligger der en spænding i luften og lysten til at finde ud af, hvordan det hele hænger sammen er overvældende.

En kvinde er død, og har efterladt sig et mystisk testamente, hvori hun forpligter sine børn, Jeanne og Simon, til at finde deres far, som de troede var død, og deres bror, som de aldrig før har hørt tale om. Det lyder måske trivielt og i hvert fald ikke ligefrem banebrydende, men forestillingen Forbrændt udvikler sig i en helt uforudset retning, som gang på gang tager røven på publikum, samtidig med at den formår at male de frygteligste billeder af krigens rædsler og deres følger for en ung kvinde. Det er en modbydelig fortælling, men den er fortalt så flot, at man hverken kan eller vil slippe den igen.

Jeg må modvilligt indrømme, at jeg ved stykkets begyndelse frygtede, at der her var tale om endnu et uinspireret familiedrama med kedelige arketypiske karakterer. Disse tanker blev dog hurtigt gjort til skamme, for allerede ved mødet mellem afdødes advokat og de to voksne børn, kan man mærke, at der er gjort noget ud af karakterarbejdet her; og inden længe er man suget ind og helt fordybet i fortællingen om den afdøde Nawal.

Scenografien er holdt helt enkel i sort og rekvisitterne er få, men det gør kun det samlede indtryk stærkere. Teksten og skuespillet kan sagtens stå alene, for det er troværdigt, både i de sproglige finesser, der som comic reliefs får løftet den tunge forestilling, og i de helt store følelser som Simons (Youssef Wayne Hvidtfelt) overvældende vrede og den unge Nawals (Mette Kjeldgaard Jensen) gennemgribende fortvivlelse. I det hele taget har Forbrændt et helhedsindtryk som er gennemarbejdet; scenerne fletter sig ind og ud af hinanden, og der veksles uden problemer mellem nutid og fortid, mens man aldrig er i tvivl om, hvad der foregår. Det er imponerende, hvordan publikum får tildelt den helt rigtige mængde oplysninger, sådan at man er i stand til bid for bid at sammensætte puslespillet. For eksempel spiller en interesse for matematik, som først fremstår som et tilfældigt karaktertræk, en stor rolle i hvordan fortællingens verdensbillede skal opfattes, inden dette langsomt bryder sammen.

Jeg har ikke en finger at sætte på Forbrændt, for den gør, hvad godt teater skal; den bevæger og sætter tanker i gang.

 

Skynd dig ind og se den, hvis…
Ikke noget hvis, bare skynd dig ind og se den! Her er tale om klassisk teater i bedste kvalitet, og du vil ikke blive skuffet!

 

Studerende og fattig? Sådan gør du
De billigste pladser koster kun 80 kr., hvis du er studerende, eller under 25 år, mens de gode pladser koster 120 kr.

Af Den 4. Væg
En teaterpodcast, som tager lytterne med helt op på de skrå brædder og forsøger at vise dem teatrets mange vidunderlige ansigter. Vi snakker om teater og med teater - og det værende både de store og små! I hvert program taler vi med aktuelle personligheder og forsøger at give dig et overblik over, hvad for noget teater, der er på de danske teaterscener lige nu, og som vi mener, er værd at kaste sine sparsomme penge efter. Bag Den 4. Væg står Clara Lindstrøm Gleerup og Line Kirsten Nikolajsen.