BlogUnge & Voksne

Teater Grob, SExpol

Visuelt smukt drama om de frigjorte år i mellemkrigstiden

Plakaten er provokerende. En collage med en åben østers placeret i et kvindeskød. Men så er det faktisk også slut med provokationerne i portrættet af  SEXPOL – den tyske, mentale frigørelsesbevægelse fra 1930-erne, der fik en lille afstikker i Danmark.

Underskøn scenografi
Visuelt er forestillingen SEXPOL på Teater Grobs lille nørrebroscene underskøn at skue og raffineret i sin stilisering af både form og farve.  Meget lykkes langt hen ad vejen takket været scenografen Christian Albrechtsens superelegante scenografi med et lysdesign, som først giver alle kostumer et sienarødt skær, og i anden del, hvor krigen er begyndt, bliver det hele gråt.  ALT er gråt og ikke mindst de tidstypiske kostumer. En god pointe som holder spillet oppe.

Tiden før Anden Verdenskrig var dog alt andet end smuk. Den var brutal, grå, klassedelt og truende på den uudholdelige måde.  Men det er teatrets ret og pligt at foretage nogle greb, der gør verden tålelig, så det hele kan opleves på et par timer og bagefter dissekeres på den intellektuelle måde af publikum.

Wilhelm Reich
Udgangspunktet for forestillingen SEXPOL er den østrigske sexolog Wilhelm Reich (1897-1957), der bl.a. var elev af Freud og i 1930erne udviklede nogle avancerede ideer om begrebet ”orgasme”, som ville kunne nedkæmpe de fascistiske tendenser, der lå i Europa.  Ved at frigøre nogle kræfter i mennesket kunne energierne parallelforskydes!

Virkelighedens Reich var født i Østrig og kom fra Tyskland til Danmark, men måtte efter kortere tid og manglende opholdstilladelse tage videre til Norge. Herfra drog han lige før Anden verdenskrigs udbrud mod USA, hvor han døde i 1957 i en alder af 60 år.

Det er tiden før krigen i Danmark og lige bagefter, der er dramatikeren Lærke Sanderhoffs ærinde med Wilhelm Reich i centrum, spillet af Kasper Leisner. Han er høj, flot og med den rette karismatiske kraft. Omkring ham  cirkulerer en række middelklasse-intellektuelle danskere, som støtter op om ham. De tror blindt på hans evner og giver ham rum til at udvikle sine teorier.

En gal Galej
Vi møder gruppen med to mænd og tre kvinder, som alle forguder den store mand. Faktum er, at han lige netop er indbegrebet at det, som antifascismen skulle bekæmpe: betagelsen og tilbedelsen af den store ener. Det er en vigtig pointe, som bliver forestillingens primære budskab.  Teorien om orgasmen som helende medicin bliver godt nok gestaltet under skrig og skrål på scenen, men er alligevel svær at kapere for de fleste.

Den historiske figur Wilhelm Reich fungerer med Kasper Leisner og Helle Fagralid i centrum. Men faktum var jo desværre, at de alle var på den gale galej. SEXPOL var og blev en dum utopi, her iscenesat af Nicolei Faber.

Læs mere på www.kulturkupeen.dk

Af Ulla Strømberg, Kulturkupeen
Kulturjournalist, mag.art. i teatervidenskab - samt kunsthistoriske studier. Forfatter til bl.a. ”Nyere danske scenografer” (2017), ”Bellevue Teatret” (2013) og ”Rønne Theater” (2011). Tidl. museumsdirektør på Teatermuseet i Hofteatret og tidl. journalist i DR. Har siden 2014 skrevet teater- og kunstanmeldelser på bloggen Kulturkupeen.dk