BlogUnge & Voksne

Teater Sort/Hvid, Revolution

Problem- og diskussionsdrama  i elegante, moderigtige omgivelser  a la IKEA- og Barbie-land.

Elegant og provokerende drama i dramatikeren, instruktøren og teaterlederen Christian Lollikes helt specielle stil. Vi ler, vi bliver forbavsede, forundrede, lidt forurettede for til sidst at blive tvunget til at reflektere, dvs. tænke over det hele: livet, døden og det midt imellem.

Smukt ser det ud. Som et strømlinet Bo Bedre-hjem med dyreste Ikea-modeller og de fire skuespillere moderigtigt klædt på i gråt og hvidt –iblandet et strejf af rumdragt. Flot ramt af scenografen Francisca Zahle.

De fire temperamenter
De fire personer har gennemsigtige halvmasker på, og i begyndelsen er deres bevægelser langsomme, abrupte som mekaniske dukker. Ligeså talen, som er langsom og måske en smule forvrænget.

Dialogen er hverdagsagtig, og personerne dækker spektrets fire temperamenter: den sårede mand, som er blevet skilt, den positive, men frustrerede kvinde, den gestikulerende kvinde – samt den mere bryske mand.  De er samfundsborgere, som accepterer verden til en vis grænse, men oprøret (revolutionen) lurer nedenunder og kommer til fuld udfoldelse allerede i anden sats. For stykket er faktisk at ligne med et gennemkomponeret stykke musik.

Hele verden forenet i IKEA
Da Ikea-papkassens indhold skal samles, går det godt i begyndelsen, men siden udvikler det sig. Volden kommer snigende, først mod møblerne og siden mod publikum. I mellemtiden har de fire personer været en tur rundt om ”IKEAland”. Tænk, hvis verden kunne samles i en forenet nationalstat. For vi ved jo godt, at verdens mest udbredte tryksag, næst efter biblen, er IKEAs årlige møbelkatalog!

Så langt, så godt. Lollike har skrevet teksten inspireret af tanker og essays af den yngre, marxistiske kunstteoretiker Mikkel Bolt Rasmussen  og suppleret med tekster af medinstruktøren Sigrid Johannesen.

Men vær’ ikke bange. Der er ingen fremmeord eller doktriner. Det er helt op til publikum at fortolke.

Læs hele anmeldelsen på www.kulturkupeen.dk

Af Ulla Strømberg, Kulturkupeen
Kulturjournalist, mag.art. i teatervidenskab - samt kunsthistoriske studier. Forfatter til bl.a. ”Nyere danske scenografer” (2017), ”Bellevue Teatret” (2013) og ”Rønne Theater” (2011). Tidl. museumsdirektør på Teatermuseet i Hofteatret og tidl. journalist i DR. Har siden 2014 skrevet teater- og kunstanmeldelser på bloggen Kulturkupeen.dk