BlogBørn & Familie

Under Haadys Skjold, Teatret Zeppelin

Den lange rejse fra det krigsramte Syrien hele vejen op til Danmark er ikke for børn, men alligevel har det været virkeligheden for flere 100 uledsagede børn de sidste par år. ‘Under Haadys Skjold’ er for mig en kæmpe mavepuster af et virkelighedstjek, som sætter sig i kroppen, i tårekanalerne og i hjertet.

I Under Haadys Skjold følger vi 5 flygtningebørn og deres barske oplevelser på en sådan rejse. Forestillingen er for børn fra 9 år og deres voksne. Den blev oprindeligt skabt i 2015 af instruktør, manuskriptforfatter og kunstnerisk leder Mie Brandt, der i samarbejde med Røde Kors kom ind under huden på en række flygtningebørn på et asylcenter for uledsagede børn. Forestillingen bygger derfor på virkelige historier og er skræmmende tæt på virkeligheden.

Det gode og det knap så gode
Den mørkegrå scene er fyldt med træpæle, der skaber et kaotisk landskab. Dystre toner fra arabisk musik strømmer ud af højtalerne, som afløses af lyden fra skud og eksplosioner. Stemningen er sat. Der er krig, kaos og desperation. Det står klart for mig, at det jeg skal til at se vil komme til at ramme mig dybt.

Under Haadys Skjold er en helstøbt forestilling, hvor skuespil, manuskript og scenografi spiller sammen i en synergi, der skaber en uhyggeligt virkelighedsnær oplevelse. Lyd- og lyseffekter gennemsyrer hele forestillingen og får scenen til elegant at skifte mellem fx at være en storby, lastrummet på et skib eller en motorvej. Skuespillerne rammer rollen som ‘børn på flugt’ spot on med deres naive og forfærdede udtryk. De spiller så godt, at man helt glemmer, at det er voksne mennesker. Derfor gør det også særligt ondt at se børnene få panikanfald under skudepisoder, slås om et par pengesedler eller nøgternt gemme et lig i byens mørke gyder. For at klare de ubehagelige oplevelser har børnene en række coping mekanismer såsom at lege med legetøjskrigsfly, skrive ned hvad de synes, børn bør have af rettigheder og gemme sig under ‘Haadys skjold’, som er et skildpaddemønstret tørklæde – børnenes skjold mod den farlige verden. Man får en klump i halsen, når man bliver grebet af tanken om, at det her er noget, som rent faktisk sker ude i verden lige nu.

Siden forestillingen blev opsat for første gang i 2015, har man løbende tilføjet til manuskriptet i takt med udviklingen af flygtningekrisen herhjemme. Det bidrager i høj grad til immersionen, når f.eks. børnene taler om smykkeloven og dansk afskrækningspropaganda.

Selvom det er en forestilling, som (også) er henvendt til børn, tales der ikke ‘ned’ til publikum. Tværtimod tales der netop op til børnene, når man vælger at skildre så voldsomt et emne, hvilket jeg kun kan bifalde.

Det er svært for mig at pege på noget mindre godt i denne forestilling – så skulle det lige være, at jeg ikke havde taget vandfast mascara på. Jeg kan ikke huske, hvornår en forestilling sidst har gjort så stort indtryk på mig. Jeg vil virkelig give mine varmeste anbefalinger.

Skynd dig ind og se den hvis…
… du vil se en imponerende og skarp (børne-)forestilling om et af de mest aktuelle emner, der præger verden lige nu.

Anbefalet af: Anne Louise Slott Thorborg

Af Den 4. Væg
En teaterpodcast, som tager lytterne med helt op på de skrå brædder og forsøger at vise dem teatrets mange vidunderlige ansigter. Vi snakker om teater og med teater - og det værende både de store og små! I hvert program taler vi med aktuelle personligheder og forsøger at give dig et overblik over, hvad for noget teater, der er på de danske teaterscener lige nu, og som vi mener, er værd at kaste sine sparsomme penge efter. Bag Den 4. Væg står Clara Lindstrøm Gleerup og Line Kirsten Nikolajsen.