BlogBørn & Familie

Vildheks, Østre Gasværk Teater

Vildheks er et seriøst bud på en stærk og vedkommende familieforestilling, hvor både børn og voksne kan være med, og hvor der for alvor er kræset for detaljerne.

Vildheks  er Østre Gasværks nyeste opsætning af Lene Kaaberbøls populære børne-/ungdomsbog af samme navn. Vildheks  handler om Clara, som er en ganske almindelig teenager, der efter et slagsmål med en stor kat, begynder at opleve mystiske og magiske ting ske omkring sig. Det viser sig, at Clara har vildhekseblod i årerne, hvilket hendes mor ikke er særlig begejstret for. Claras moster, Isa, lever dog som vildheks i en hytte langt ude i skoven, og her sendes Clara nu ud i håbet om at kunne blive kureret for de spirende magiske kræfter. Da Clara ankommer til sin mosters hytte, omringes hun af ondskab og magi. Den sorte engel, Kimæra, jagter hende på de tågede og magiske vildveje og forsøger konstant at lokke Clara over på det ondes side. Clara må nu lære at stå imod og udfordrer sig selv og sit mod i kampen mod det onde. 

Det er Høg – Aagaard – Svanekier, der står bag Vildheks.  De har tidligere lavet flere af Østre Gasværks kæmpesucceser – heriblandt Jordens Søjler og Skammerens Datter.  Og Vildheks er en forestilling ud over det sædvanlige. Det er en musikalsk teateroplevelse, hvor sangene ikke udføres live på scenen, men derimod spilles ligesom et soundtrack i en film. Dette fungerer overraskende godt, da musikken udnyttes til at skabe nogle forbløffende gnidningsfrie overgange og giver forestillingen et afsindigt smukt og filmisk udtryk. Der leges både med dans, slowmotion, akrobatik og et væld af visuelle effekter. Desuden er sangene velskrevne og fængende. Benjamin La Cours scenografi er bygget på Gasværkets gigantiske drejescene, hvorpå et stort træhus i flere etager står opført. Huset er yderst effektfuldt og kan på nærmest magisk vis omdannes til både Kragemødrenes retssal og farlige og mørke labyrinter. Drejescenen er et velfungerende touch for en forestilling, der skal lede os igennem så mange lokationer på forholdsvis kort tid.

Skuespillerne og performerne er alle eminente, og især børnene formår at spille, så de ofte spiller de voksne af scenen. Clara, spillet af Thit Aaberg, er voldsomt dygtig. Hendes sans for den mimiske detalje er både præcis og sindssygt rørende. Sjældent har vi set en så ung skuespiller være så overbevisende. Det samme gælder hendes unge medspillere Laurids Skovgaard Andersen og Malika Sia Graff. Laurids’ portrættering af Claras ‘ven’, Oscar, udgør fortællingens comic relief, som formår at få publikum til at grine højt og tiltrængt midt i al uhyggen. Sjældent har vi set et så velspillende hold af unge skuespillere i en forestilling, hvor der for alvor er satset på de unge, og hvor man faktisk har turdet at smide penge i projektet.

På scenen ses ikke kun dygtige skuespillere, men også sindssygt dygtige akrobater og dansere. De mange dyr, der udgør en vigtig del af historien, spilles af vanvittigt dygtige dansere. Her er Jens Schyth Brøndum især værd at bemærke. Det gør forestillingen vidunderligt fysisk og bidrager til det gnidningsfrie flow mellem overgangene, hvilket i det hele taget kendetegner forestillingen.

Det er skønt at være vidne til en forestilling, hvor både sprog og univers lægger sig så godt op ad det univers, vi ser i dag. Her er ingen påtaget udtale af ord som “nice” eller “LOL” – det er tydeligt, at det er et sprog, de unge spillere er bekvemme ved. Alt i alt lever Vildheks  uden tvivl op til de høje forventninger. På trods af opbygningen til en stor og dramatiske finale, hvor skurken Kimæra skal bekæmpes, slippes der dog lidt for let afsted med en, desværre, tam og hurtig slutning. Det bliver en smule antiklimatisk, når man forestillingen igennem bliver ‘lovet’ en slutning, der for alvor sætter ondt og godt op imod hinanden. Det er en stor skam, når resten af forestillingen er  velfungerende og gennemført. Vi vælger midlertidigt at se mere eller mindre gennem fingre med dette, for det ødelægger ikke oplevelsen af forestillingen som værende fuldstændig forrygende.

Skynd dig at se den….
…. hvis du vil se en familieforestilling, der for alvor sparker røv!

Af Line Kirsten Nikolajsen, Den 4. Væg
Laver til dagligt en masse forskelligt mediearbejde og er i virkeligheden et eller andet sted også i gang med en kandidatgrad i Film- og Medievidenskab. Teater og skuespil har dog en helt særlig plads i mit hjerte. Jeg vil nok altid have en 13 årig lille pige inden i, som vil blive ved med at drømme om at blive stor skuespillerinde. Der er i min verden intet så forførende som teater, og jeg lader mig ofte rive med og blive helt opslugt. For mig er teatret den mest fantastiske form for pause fra den hurtige verden uden for. Jeg er ret pjattet med poesi i teaterform, som er et af de mest oprigtige pusterum med plads til eftertænksomhed, jeg kender til. Desuden er min teatersuperhelt lige nu Elisa Kragerup!