BlogBørn & Familie

Zangenbergs Teater, Far er sur

Hvis nu bare Niko Grünfeld havde været til premiere på Zangenbergs Teater for en uge siden – så havde han aldrig forladt posten som kulturborgmester i København.

Undskyld! Jeg siger undskyld og lægger mig fladt ned! Det er simpelhen ikke muligt at være en sur mand efter at have set Zangenbergs nye forestilling. Her sidder jeg med et smil der flækker ansigtet op over begge ører fordi teatret i Pilestræde har opdaget den lille genistreg af tegneren Philip Ytournel. Børnebogen Far er sur er en genistregtegning af en farmand der i arrigskab giver hele verden den kolde skulder og en lillepige der til gengæld vil gøre alt i hele verden for at få sin søde far igen.

SE OGSÅ: “Hvorfor er far sur? Videointerview med Philip Ytournel”

Zangenberg har bedt instruktøren Sofie Pallesen om hjælp til at gøre både far og publikum glade og hun har stillet to spørgsmål:

  • Hvorfor er far sur?
  • Er Philip Ytournel franskmand?

    Ad 1: Far er sur fordi han har en møgdag hvor alting går galt og driller ham.

    Ad 2: Sofie ved det ikke men navnet lyder fransk og derfor beder hun Thomas Dinesen komponere noget skøn fransk cafémusik til forestillingen.

    Desuden får hun skuespillerne Emma Silja Sångren og Christoffer Lillmand til at spille to elskelige figurer af en lillepige og en farmand. Endeligt laver Maren Birkbøll ‘en badeværelsevægscenografi’ der kan tegnes på og lukkes op på finurlige måder.

    Og herefter kører historien bare derudaf i 35 skønne minutter hvor børnene siger ayy når far ikke vil spise den lækre kage, synes at rødvinen er sur og at den kæmpestore café latte ikke er stor nok, mens vi voksne på bagerste række smelter og overgiver os totalt.

  • Af Peter Byrholt Nielsen, lærer & teaterspotter
    “All the World is a stage…” skriver Shakespeare. Jeg har viet en stor del af mit liv til at lave teater med og for børn og unge. Det er vigtigt at børn bevarer de kompetencer som de er udstyret med fra fødslen, nemlig at iagttage og efterligne andre mennesker, for herigennem at lære at tage del i et fællesskab. Børn bør se mindst én teaterforestilling om året – være med til selv at spille teater – og dagligt lære gennem drama i børnehaven og skolen. Gennem drama kan man udforske livet og lære at spille en rolle.