BlogBørn & Familie

Zangenbergs Teater, Philomenas Stemme

En kammeropera, som alle børn skal opleve!

– det at sidde bare få meter fra tre supertrænede sangstemmer for fuld udblæsning må sætte sig spor. Den oplevelse kan man sjældent få selv i Operahuset.

Der mangler ikke fordomme om opera: “Hvorfor skriger damen, mor?”, “Det slutter ikke før den fede dame har sunget!” og endelig omtales alt klassisk musik ofte som opera hos ikke indviede børn og voksne. 

Ingen fede damer her
Men her i Zangenbergs Teater er der ingen fede damer. Ja, der er to damer og en herre, men på den fede måde, for de tre sangere er dybt professionelle og ledsages af tre lige så dygtige musikere på cello, klarinet/bassaxofon og slagtøj. Musikken og librettoen, som dialogen i en opera kaldes, er også lavet af professionelle musikere og hele værket specielt henvendt til børn.

Familien er det vigtigste
I Philomenas stemme ligger fokus på den travle familie omkring middagsbordet. Far har lavet sin ellers roste spaghetti, men mor er stresset og kan hverken slippe sit arbejde eller mobilen. Det skaber en konflikt mellem forældrene, der går henover hovedet på datteren Philomena. Hun  påtager sig skylden for den dårlige stemning; havde hun også bare have lavet sine lektier og ikke stillet dumme spørgsmål til mor og far.

Natten bliver et mareridt
Din stemme afslører hvordan du har det. Philomena drømmer at hendes stemme forsvinder. På scenen animerer de tre sangere sammen en dukke som mister sin mund. Skyldfølelserne hos Philomena bliver til monstre i den arme piges drøm, men dagen efter ender alting godt igen.

Opera for børn og pausemusik
Teaterspot så forestillingen sammen med 100 elever fra Prins Henriks Skole. Interessant var det at opleve børnenes interesse for selve handlingen, for de tre sangere har fint styr på teatrets virkemidler. Til gengæld begynder en del af børnene under arierne at tale sammen, stille og det forstyrrer tilsyneladende ikke de optrædende, men det ligger som en brummende drone under musikken. Det har nok noget at gøre med måden som børn bruger musik i dag.

Efter forestillingen var det sjovt at komme ud i Zangenbergs foyer, hvor mange af eleverne havde lyst til at bruge deres stemme i det høje leje ligesom sangerne i forestillingen. Jo, Philomenas Stemme har helt sikkert sat sig spor hos dem.

Af Peter
“All the World is a stage…” skriver Shakespeare. Jeg har viet en stor del af mit liv til at lave teater med og for børn og unge. Det er vigtigt at børn bevarer de kompetencer som de er udstyret med fra fødslen, nemlig at iagttage og efterligne andre mennesker, for herigennem at lære at tage del i et fællesskab. Børn bør se mindst én teaterforestilling om året – være med til selv at spille teater – og dagligt lære gennem drama i børnehaven og skolen. Gennem drama kan man udforske livet og lære at spille en rolle.