BlogBørn & Familie

Nøddeknækkeren, Tivoli

Nøddeknækkeren er Tivolis årlige juleballet som i år opføres for tredje gang. Det er en hyggelige juleforestilling, hvor vi tager med på en eventyrlig rejse ind i den lille pige Claras drømme, som efter en begivenhedsrig og fortryllende juleaften falder i søvn foran det store, flotte juletræ.

I drømmen tager Pjerrot, Columbine og Harlekin hende med til et smukt tivoli fyldt med dans, musik og leg. Det er en forestilling, hvor man kan læne sig tilbage og nyde de dygtige dansere og den søde fortælling – og så har selveste Dronning Margrethe II tegnet den smukke scenografi og de festlige kostumer!

Det gode og det knap så gode
Der er ingen tvivl om, at dette er en familieforestilling, og det er også virkelig skønt at se, at salen er fyldt med både børn og voksne, som alle opsluges af det farverige univers på scenen. Jeg har sjældent set ballet, og jeg nyder at forestillingen er meget let at forstå, så jeg blot kan lade mig rive med og blive betaget af den smukke dans og det yderst velspillende orkester, Tivoli Copenhagen Phils, som ledes af Henrik Vagn Christensen. Det er tilmed velkendte melodier, de spiller. Det er dog først for alvor i 2. akt, at disse komponenter for alvor får plads. Størstedelen af 1. akt synes nemlig at være lidt for danse-fattig. Der bruges meget lang tid på etableringen af juleaften og ankomsten af de mange gæster. Når både dans og snak udebliver, så bliver det en anelse for langtrukkent. Her er det desværre ikke helt tilstrækkeligt, at julestemningen er skruet op på fuld skrald og at danserne har flotte kjoler på. Hvad der dog udebliver i denne første del, kompenseres der fuldt ud for i næste akt, hvor vi befinder os i Tivolis eventyrlige have. Her får vi serveret det ene dansenummer efter det andet, og det er faktisk bare ret fortryllende.
Nøddeknækkeren er en rigtig hyggelig juleforestilling, som helt bestemt kan få dig i julestemning – og så er det tilmed en god begynder-ballet.

Skynd dig ind og se den, hvis…
… du egentlig altid gerne har villet give dig i kast med ballet, men ikke lige har vidst, hvor du skulle starte. Her er der både julehygge, smuk dans og (måske) velkendte toner.

Studerende og fattig? Sådan gør du
Det er billigst i hverdagene, og hvis du er under 25 år, kan du her finde billetter, der koster 175 kr. Billigste normalpris er 195 kr.

Af Line Kirsten Nikolajsen, Den 4. Væg
Laver til dagligt en masse forskelligt mediearbejde og er i virkeligheden et eller andet sted også i gang med en kandidatgrad i Film- og Medievidenskab. Teater og skuespil har dog en helt særlig plads i mit hjerte. Jeg vil nok altid have en 13 årig lille pige inden i, som vil blive ved med at drømme om at blive stor skuespillerinde. Der er i min verden intet så forførende som teater, og jeg lader mig ofte rive med og blive helt opslugt. For mig er teatret den mest fantastiske form for pause fra den hurtige verden uden for. Jeg er ret pjattet med poesi i teaterform, som er et af de mest oprigtige pusterum med plads til eftertænksomhed, jeg kender til. Desuden er min teatersuperhelt lige nu Elisa Kragerup!