ArtiklerUnge & Voksne

Selvom jeg er kvinde, kan jeg da godt spille Hamlet!

Mød to af dansk teaters stærke kvinder; teaterdirektør på Nørrebro Teater Mette Wolf og skuespiller Lise Baastrup, sidstnævnte kendt fra bl.a. TV-serien ‘Rita’. Om hør om deres syn på dét at være kvinde i teaterverdenen – nu og på Shakespears tid.

Vi ser mange stærke kvinder i centrum for historien på teatret for tiden, er det en ny tendens?
Mette Wolf: “Jeg tror altid, vi længes efter historier, der er nære og vedkommende. Historier, vi kan relatere os til, spejle os i og blive klogere af. Som teaterchefer leder vi efter de historier, når vi planlægger repertoiret. Hvor de klassiske fortællinger typisk har en mand i den bærende hovedrolle, har de moderne fortællinger nok flere kvinder. Det er jo, fordi tiden har forandret sig. Vi lever i en anden tid end f.eks. Shakespeares – og derfor har de moderne fortællinger nødvendigvis nogle andre vinkler og perspektiver. Et af dem er den stærke, moderne kvinde.”

Ingen interessante kvindelige hovedroller tidligere
Lise Baastrup: “Hvis man kigger et par hundrede år tilbage i tiden, er der ikke særlig mange interessante kvindelige hovedroller. Men i takt med, at kvinder har fået en anden rolle og placering i samfundet, ændrer dramatikken sig jo også. Vores indre og eksistentielle problemer er måske de samme, men vores ydre konflikter forandrer sig. Det forholder en moderne manuskriptforfatter sig naturligvis til.”

Mette Wolf: “Hvis vi kigger på vores egen opsætning af musicalen ‘En Kort En Lang’, her på Nørrebro Teater, så er det jo i bund og grund en klassisk trekantshistorie: Én elsker én, som elsker en anden. Det moderne og nutidige i historien i ‘En Kort En Lang’ er, at vores hovedpar er bøsser. Det har ikke nogen betydning for den store, grundlæggende kærlighedshistorie, men netop dét, at vores hovedpar er homoseksuelle, afspejler selvfølgelig et nutidigt tema, noget vi naturligt taler om i dag. Det havde været utænkeligt at lave en spillefilm og en musical med en kærlighedshistorie om et bøssepar for halvtreds år siden.”

Lise Baastrup: “I ‘En kort En Lang’ laver den kvindelig hovedperson, Karoline, lige en ”Eva i Paradiset”. Det har ikke noget at gøre med, at hun er ”en stærk kvinde”. Det er, fordi hun er forelsket og ikke kan andet end at følge sit hjerte. Havde det været en klassisk fortælling, havde Karoline måske været småtosset og mærkelig. Det er hun ikke i dag. Nu er hun som alle er flest. Vi kan genkende hende og føle med hende.”

Intet kvindeligt fællesskab
Mette Wolf; du er kvinde og chef i teaterbranchen. Har dit køn noget betydning for dit arbejde?
Mette Wolf: “Jeg synes, at vi kvindelige teaterchefer er vidt forskelige. Vi er lige så forskellige, som hvis vi sammenligner os med vores mandlige kollegaer. Jeg føler heller ikke mindre eller større fællesskab med mine kvindelige kollegaer end med mine mandlige. Så jeg tænker meget, meget sjældent over, at jeg er kvinde i mit arbejde. Faktisk er det udelukkende noget, jeg skal forholde mig til, når jeg bliver spurgt om det, som f.eks. nu!”

Lise Baastrup; har dit køn nogen betydning for dig som skuespiller?
Lise Baastrup: “I teaterbranchen er alle meget åbne og spiller på deres køn. Vores krop og de signaler den udstråler, er vores redskab og bare et hylster. På den måde er teaterbranchen nok en meget anderledes branche end andre. Det kunne da være fedt, hvis vi nåede til en punkt, hvor vi så helt bort fra kønnet og bare valgte den bedste skuespiller. Jeg kunne f.eks. godt tænke mig at spille Hamlet, det er jo en klassisk manderolle – det kunne være fedt!”

Mette Wolf: “God idé, så kunne vi for alvor åbne hele klassikerposen.”


Mette Wolf
Uddannet dramaturg fra Aarhus Universitet, har blandt andet arbejdet for DR med fiktionsserien ”Arvingerne” og skrevet manus til ”Cirkus Summarum” samt været udviklingschef på Betty Nansen Teatret. Tiltrådte stillingen som direktør på Nørrebro Teater i 2014.

Lise Baastrup
Uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 2010. Efter roller på Aarhus Teater og Grønnegårds Teatret i København blev hun fast ansat ved Aalborg Teater. Hun fik sin første store rolle på tv i serien Rita”. Her blev hendes karakter, Hjørdis, så populær, at der blev lavet en serie med hende som hovedperson.