Gå tilbage
BlogUnge & Voksne

Forsøgsstationen, Det førerløse Menneske

Har du fået nok af zoommøder, netflix, forstyrrende mobiler og tablets, som døgnet rundt kræver din opmærksomhed?

Ønsker du at leve et stilfærdigt og ukompliceret liv, som det der måske var engang, da din far eller farfar var dreng. Så tag med Det Olske Orkester til året 1964.

Vi vil have livet tilbage igen
Forestillingen spiller i Forsøgsstationen på Sønderboulevard, hvor livet efter genåbningen af Danmark 6. maj 2021 leves igen for fulde omdrejninger. Solen skinner og der hænges virkelig ud på gader, cafeer og restauranter: Folk vil have nærheden tilbage efter den lange ‘vinter’.

Sluk mobilen
Hvis du er hardcore, så afleverer du den på scenen. Skuespiller Øjvind Kirchhoff står klar til at tage imod med skraldespanden, inden han gøres klar i tidsmaskinen til 1964. Vi tager med ham på rejsen som bringer os til en tidskapsel; en lejlighed som har stået uberørt i 60 år.

Lavteknologi men…
Det mest avancerede i boligen 1964 var radioen og der var bare én i hustanden. Teksbehandling hed ‘skrivemaskine’ og opgradering bestod af et nyt farvebånd, hvert 10. år, den ret dyre tingest kunne sagtens gå i arv til næste generation. Smartphone var der også kun en enkelt af i huset, og den var fastgjort til væggen med en ledning, så ingen blev fristet til at tage den med ud i byen.

Tabletten hed ‘en bog’ som nogen blandt publikum nok stadig kender, og i døren var en sprække, hvor der ofte kom emails, twiets og meddelelser ind, i form af breve, postkort og aviser.

Det førerløse menneske
er en komedie uden ord med én skuespiller og en dukke som begge er ligestillet med scenografi lyd og lys. Princippet i forestillingen kaldes ‘übermarionetten’ og er startet af teatermanden Edward Craig (1872-1966) som en undersøgelse af den ideale skullespiller: en ‘marionet uden tråde’, ligesom dukken i historien om Pinocchio. Forestillingen er første del af en trilogi hvor Det Olske Orkester undersøger det moderne menneskes levevilkår i den højteknologiske tidsalder. 

Forestillingen er både morsom og skræmmende, anbefales til unge og voksne og spiller foreløbig indtil 12. maj

Af Peter Byrholt Nielsen, lærer & teaterspotter
“All the World is a stage…” skriver Shakespeare. Jeg har viet en stor del af mit liv til at lave teater med og for børn og unge. Det er vigtigt at børn bevarer de kompetencer som de er udstyret med fra fødslen, nemlig at iagttage og efterligne andre mennesker, for herigennem at lære at tage del i et fællesskab. Børn bør se mindst én teaterforestilling om året – være med til selv at spille teater – og dagligt lære gennem drama i børnehaven og skolen. Gennem drama kan man udforske livet og lære at spille en rolle.