BlogUnge & Voksne

Teater Republique (Revolver), Misery

Alle ingredienser til en gyser er til stede i denne dramatisering af Stephen Kings roman af samme navn.

En kvindelig dr. Jekyll/mr. Hyde har slået sig ned på Østerbro. Ingen kan vide sig sikre.

Et lukket rum, to personer, den ene gal, den anden hjælpeløs og så er det bare om at tage ned fra alle hylder i horrorshoppen. Og det gøres her på den mest delikate og sofistikerede måde. Ingen billige tricks.

Hygge i starten
”Misery” starter i den stilfærdige, næsten gammel-naturalistiske og angelsaksiske stil. En kendt forfatter er forulykket med sin bil og er havnet hos en yngre sygeplejerske i et afsidesliggende hus. Hun kender ham, hans bøger, de fiktive figurer, og afslører sig hurtigt som lidt af en stalker. Hun er nærmest besat af hans litterære univers. Da mandens ben er brækkede, er han prisgivet hendes omsorg, hendes pleje og hendes medicin. Han er kort sagt hjælpeløs.

Den snigende uhygge
Kvinden udvikler sig hurtigt til et monster, – en dr. Jekyll og mr. Hyde, det ene øjeblik blid og venlig, det næste sekund en utæmmelig voldsperson.  Med en imponerende musikalitet, også i baggrundslydene, udvikler dramaet sig, mens vi som publikum identificerer os med den hjælpeløse skabning indespærret i en nedslidt, aflåst rum.

Med Mads M. Nielsen som forfatteren og Lise Baastrup som den nådesløse sygeplejerske bliver hver en nuance i stykket gennemlyst. Imponerende præstationer, hvor ikke mindst Mads M. Nielsen også på det fysiske plan må yde maksimalt. Han kravler rundt på gulvet for at prøve at undslippe, men tro ikke, at der er hyggelige løsninger i denne Stephen King dramatisering. Han er i øvrigt en underholdningsforfatter, der har solgt mere end 360 millioner eksemplarer igennem årene.

Kunstnerisk flot
”Misery” er som teater formfuldendt i sin struktur, opbygning og iscenesættelse ved den unge Sargun Oshana og den altid eminente scenograf Benjamin la Cour. Også oversættelsen ved Niels Brunse er en nydelse.

”Misery” er en forestilling som lykkes på et højt kunstnerisk plan. Hatten af for det. Og en god start for Revolver, den nye scene under Republique, som nu er en del af Østerbro Teater.

Af Ulla Strømberg, Kulturkupeen
Kulturjournalist, mag.art. i teatervidenskab - samt kunsthistoriske studier. Forfatter til bl.a. ”Nyere danske scenografer” (2017), ”Bellevue Teatret” (2013) og ”Rønne Theater” (2011). Tidl. museumsdirektør på Teatermuseet i Hofteatret og tidl. journalist i DR. Har siden 2014 skrevet teater- og kunstanmeldelser på bloggen Kulturkupeen.dk