Gå tilbage
BlogBørn & Familie

Teater ZeBU, Max dig op!

‘Du dovne! Gå til Myren, se dens veje og bliv klog.’ Sådan skrives i Bibelen, Ordsprogenes Bog 6.vers 16 

Lise Lauenblad er dreven skuespiller indenfor børne ungdomsteater og også på de store scener som Det Kongelige Teater. Hun er eminent til at varme et publikum op med en underdreven lidt jysk attitude: “Jeg er nervøs for at stå her på scenen, faktisk skal jeg skide!” Hun fortæller at det kan hedde ‘angstbæ’ i teaterverdenen. Det er det – præstationsangst og præstationspres – forestillingen skal handle om, i dag besøgt af en gymnasieklasse, som sikkert kan nikke genkendende til begrebet.

Myreflittig 
Myrerne lever af animalsk- og planteføde: insekter og saft som bladlus og sommerfuglelarver suger ud af planter. Myrerne malker dem siden som var de kvæg og bringer føden ind i de store myrerbo, bygget i jorden eller tuer af grannåle, hvor myredronningen lægger æg for at opfostre endnu flere myrer, som enten kan være arbejdere, vagter, eller nye dronninger og droner (hanmyrer). På de store myredage flyver dronninger og droner ud fra boet, op i luften hvor de parrer sig, hannerne dør og dronningerne lander og forsøger at lave et nyt bo. På disse myredage ser ser man også luften fyldt med fugle, som guffer masser af myrer i sig.

Flittig, doven eller midtimellem
De tre skuespillere Lise Lauenblad, Signe Kjærup Dahl og Jonas Munk, fordeler sig mellem at være en flittig, doven eller midtimellem elev eller overført myre. Alle tre figurer kæmper hver især med et traume: Lise slås og med lektier og bogstavelig sig selv ved det gule spisebord, Signe skal lave en tyskopgave med tør ikke bede sin mor, der er tysklærer, om hjælp. Og Jonas er slået ud af forældrenes skilsmisse; far skal flytte ud. Men de vokse har tilsyneladende kæmpestore forventninger til deres børn, forventninger som er svære at leve op til og som kan forfølge dem senere i livet, når man skal op til en køreprøve.

Myrereparatøren og dronningen
Reparatøren bliver i myretuen uddannet til myrelæge for arbejdermyrerne kommer ofte til skade når de slæber store insekter ind i tuen og måske brækker alle seks insektben. Så bliver de syet af myrereparatøren. Dronningen har nok i sit arbejde med at lægge myre æg. Det ender med at tage livet af hende.

Kommunikation hos myrerne
Vores tre myrer i menneskestørrelse får i forestillingen problemer med deres følelser. Nok ikke noget myrer i virkeligheden har, og dog, for myrer kan kommunikere indbyrdes med et stof, der hedder feromoner og som kan opfattes af deres antenner. Vi oplever at reparatøren klipper sine antenner af for at kunne passe sit arbejde i al den gru og skader,  som myrerne udsættes for, og dronningen, som er udslidt af æglægningen forlanger at få sit fødehul syet sammen. Hun frygter at tuen vokser sig så stor at den rammer solen og derefter brænder sammen.

Man sku’ vær’ sin egen livs direktør
Forestillingen må finde en ende for de tre skuespillere som også er sangere, solister, kor og , foruden som Jonas Munk, lægger lydbaggrund og guitarakkompagnement til sine egne sange i forestillingen, som er skrevet af Alexandre Moltke.

Kan ses på ZeBU 23. januar til 3. februar og  anbefales fra 13 år.

Sponsoreret af Teaterbilletter.

Af Peter
“All the World is a stage…” skriver Shakespeare. Jeg har viet en stor del af mit liv til at lave teater med og for børn og unge. Det er vigtigt at børn bevarer de kompetencer som de er udstyret med fra fødslen, nemlig at iagttage og efterligne andre mennesker, for herigennem at lære at tage del i et fællesskab. Børn bør se mindst én teaterforestilling om året – være med til selv at spille teater – og dagligt lære gennem drama i børnehaven og skolen. Gennem drama kan man udforske livet og lære at spille en rolle.