BlogUnge & Voksne

Tivoli, New York City Ballet

Flot, neoklassisk aften i Tivoli med New York City Ballet.

Det legendariske New York City Ballet Company er tilbage i Tivoli efter en pause på 10 år. Dermed er det amerikanske balletkompagni med til at fejre Tivolis 175 års fødselsdagssæson.

Åbningsaftenens program var ”All Balanchine” – en smuk idé, som markerer grundlæggeren George Balanchines unikke koreografi.

Serenade 
Tæppet gik for ”Serenade”, en elegant, lyrisk ballet til Tschaikovskys musik: Serenade for strygere. En smuk opvisning i hvad ballet og ikke mindst neoklassisk dans kan. Alle ens bekymringer fejes bort. Ingen konkrete tanker må røre tilskueren, kun varme følelser og nydelse opleves, når de 20 smukke danserinder i florlette, gudelignende gevandter strækker arm og håndflade mod solen og efterfølgende i harmoni bevæger sig til de russiske toner, som Balanchine omorganiserede en smule.  Sådan skal en nyklassiker være. Uden tidsforankring, forståelig til alle tider.

”The Four Temperaments” med musik af Paul Hindemith viste den mere gymnastiske side af Balanchines talent. En koreograf, som nåede at skabe 425 balletter, hvoraf nogle bliver ved med at stå som milepæle i det 20. og det 21. århundredes dans.   De fire temperamenter beskrives af danserinder i sorte, små trikot’er. Der vises ben, tåspidsdans og interessante knæk med kroppen.  Herrerne i sort/hvide dragter understøtter og får lov til at udfolde sig en smule. Til stor glæde for det københavnske publikum dansede Ask La Cour, eneste dansker tilbage i kompagniet en soli, smukt og lydefrit.

Den ikoniske ballet: Symfoni i C
”Symfoni i C” er måske Balanchines største bravournummer med musik af Bizet. Med perler på dragterne, i fransk/russisk stil, er balletten mere tidspræget og forankret i en tid, hvor ballet var for overklassen.  Igen er herrerne i sort og damerne i hvide tutu’er. Afslutningen blev dog ikke den ufattelige hvirvelstorm, som en suverænt afleveret ballet kan afføde.Men det kan komme de næste dage.

Der danses 7 gange i løbet af de næste dage til og med d.19.8.  ”All Balanchine”  for at hædre grundlæggelsen  af kompagniet  i 1948. ”All Contemporary” med balletter af bl.a. Peter Martins og Alexei Ratmansky, og tredje program har den sigende titel ”Classic New York City Ballet” med koreografier af de tre kunstneriske chefer igennem årene: George Balanchine, Jerome Robbins og Peter Martins.

Gæstespillet er på sin vis ren ballethistorie i bedste forstand og passer derfor fint til Tivolis Jubilæumssæson. For uden fortiden, ingen kunstnerisk nutid og fremtid. Men selvfølgelig skal alt afvejes og dekanteres. Til gengæld får vi så balletklassikerne uden ”støj”.

Læs mere på www.kulturkupeen.dk 

Af Ulla Strømberg, Kulturkupeen
Kulturjournalist, mag.art. i teatervidenskab - samt kunsthistoriske studier. Forfatter til bl.a. ”Nyere danske scenografer” (2017), ”Bellevue Teatret” (2013) og ”Rønne Theater” (2011). Tidl. museumsdirektør på Teatermuseet i Hofteatret og tidl. journalist i DR. Har siden 2014 skrevet teater- og kunstanmeldelser på bloggen Kulturkupeen.dk