Gå tilbage
BlogUnge & Voksne

Aveny- T, SKAM 2

Musikken dunker, pigerne samles i flok – og på meters afstand skutter drengene sig. I centrum står Noora, spillet overbevisende godt af Fanny Bornedal.

‘Skam 2’er stadig for Feinschmeckere, og præcis som ‘Skam 1’ bygget over den norske tv-ungdomsserie, som kan noget, ikke mange public service produkter har evnet. ‘Skam’ kan kommunikere til ungdomsgenerationen og hen over generationerne.

Noora – Fanny Bornedal
Hovedpersonen Noora spilles af det sprængfyldte talent Fanny Bornedal. Hun er i virkeligheden kun 17 år, men har allerede en lang tv og filmkarriere bag sig, og nu står hun på en scene og gør det som det mest naturlige i verden. Uden falbelader. Med Fanny Bornedal/Noora i centrum bliver hele historien plausibel og spiselig.

‘Skam 2’ handler mest af alt om de to unge mennesker: Noora og William. Kan de lide hinanden? Hun, den pæne pige og han, den flotte, bad guy. Det tager tid at sige nej, nej, ja, og først mod slutningen skal vi forstå, at han ikke kan gøre for det, fordi hans familiemæssige bagage legitimerer hans afstumpede attitude. ‘Skam 2’ er også moralsk, så William må stå ved sine handlinger og få sin straf.

Gymnasieliv
Historien bag ‘Skam’ er dagligdagen på et norsk gymnasium i Oslo. Hvad tænker de unge på, hvad drømmer de om, hvordan forløber dagene, hvem er forelsket i hvem, hvem taler med hvem, og hvad lytter de til? Baggrundsmusikken er berømmet i tv-serien, og på Aveny-T fungerer det perfekt. Gad vide, om det er Martin Lyngbos eget påfund midt i al den ny musik, at lade Ravels Bolero med den tiltagende styrke være lydtæppe til den eventuelle voldtægt?

Overbevisende og superprofessionel produktion. Flot gået af Aveny-T, der med ‘Skam 2’ i endnu højere grad mestrer at kommunikere med de unge om de unges verden – og så kan forældre og andre pårørende jo godt kigge med.

Læs hele anmeldelsen  på www.kulturkupeen.dk

Af Ulla Strømberg, Kulturkupeen
Kulturjournalist, mag.art. i teatervidenskab - samt kunsthistoriske studier. Forfatter til bl.a. ”Nyere danske scenografer” (2017), ”Bellevue Teatret” (2013) og ”Rønne Theater” (2011). Tidl. museumsdirektør på Teatermuseet i Hofteatret og tidl. journalist i DR. Har siden 2014 skrevet teater- og kunstanmeldelser på bloggen Kulturkupeen.dk